Gå till innehåll

Orkar inte vänta - Sera marin Biotop Cube® 130


alexhong

Rekommenderade inlägg

Har planerat starta ett 400-600 liters kar till hösten men orkar inte vänta. Tänker köpa in ett litet 130 plug and play kar och har lite mjukisar, räkor och 3-4 fiskar, och sedan använda detta kar som karantän. Har kollat på några och bäst ser Red Sea eller Aqua Medic ut men tycker de är dyra. Min "mentor" har hjälpt mig hitta en 130 liters, Sera marin Biotop Cube® 130, men allt inkl för under 4000:-

 

Med allt detta inkluderat plus möbeln, låter nästan för bra för att vara sant. Förstår att man inte kan få kvalitet för dessa pengar men frågan till er som har haft en sånt är - DUGER DETTA ELLER BARA SKRÄP??

  • saltwater aquarium (total volume including filter: 130 liters)
  • immediately ready to use and biologically active
  • bow front (polished glass).
  • Plug-in complete equipment
  • 4 chamber internal filter with
    • mechanical filtration through 2 filter sponges
    • protein skimmer PS 130
    • biological filtration through 2 liters of highly effective sera siporax® with 540 m² filter surface 
    • UV clarifier 5 W
  • Aquarium heater 100 W
  • Feed pump STP 1000
  • iinnovative aquarium cover with variable pushing, lift-up and fixation technology plus a separate food flap
  • Lighting: 2x T5 - PL-24W lamps for actinic blue light and neutral day light
  • 2 fans for cooling
  • also included: water conditioner sera aquatan® (100 ml) and saltwater filter starter sera ammovec (100 ml) 

The sera marin Biotop Cube® 130 is TÜV/GS certified

Dimensions: W 51 cm x H 66.5 cm x D 57 cm 

4 chamber internal filter with
  1. sera protein skimmer PS 130
  2. 2 filter sponges for mechanical filtration
  3. sera heater 100W
  4. sera siporax® 2000 ml for biological filtration
  5. sera feed pump STP 1000
  6. sera UV clarifier 5 W

3.jpg

2.jpg

1.jpg

4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är den svaga punkten i det akvariet. Red Sea har 112 W att har jag för mig och det är i minsta laget. Du kan iofs lätt bygga om det till LED. UV-C- en leksak - men visst går det att få ett fungerande kar.om du inte har för ljuskrävande koraller - och det innefattar att många mjukkoraller inte går att ha för det finns många av dem som nästan kräver SPS ljus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är klart - lägger man krutet på de mest potenta våglängderna så ärr wattstyrkan ointressant - men de 24 watts kompaktrören som finns i denna kub gör inte precis det...

Jag skulle inte tveka att köpa det om jag behövde ett sådant kar men jag skulle mecka om rampen till LED

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RSM karet är ungefär samma storlek. Där har många uppgraderat ljuset från 2 x 55w lysrör.

Detta kar har 2 x 24w. Jag tycker det är lite väl skrytigt att påstå att man vet hur man klarar sig med 2 x 24 w när andra byter ut 2 x 55w.

Är de så dåliga på att välja lysrör?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, hagbard sa:

Finner det överallt...sådana som vet allt utan att ha facit.eller ens provat..har provat i 5 år..inga problem överhuvudtaget!   dax att tagga ner mäster? :tennis:

 

Det var inte meningen att trampa någon på tårna... jag ber om ursäkt om du tog illa upp av min jämförelse.

 

Man får inte ett nytt akvarium som motsvarar ett nytt Red Sea Max 130 för 4.000:-

Lika lite får man en ny Mercedes-Benz för 99.900:-

 

Kul att du är nöjd med din Dacia, verkligen. :tears_of_joy:

Jag har provkört en Dacia för drygt ett år sedan, köpte annat märke.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...