Ted Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 Hej allt proffs! Mitt kar har nu varit igång i ca en månad. Har levande sten i men inte sand. Allt bubblar på bra - så häromdagen så tänkte jag att det var dax även för den levande sanden att få hamna i karet. Sagt och gjort. I med sand. Pink från red sea. Nu till min fråga - vattnet blev väldigt grumligt och en del av sanden hamnade på den levande stenen - Hur länge kommer det att vara dimma däri - och hur får jag bort sanden från stenen? Glad för svar! Ted Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keller Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 Klart det blir grumligt. Det brukar dock lägga sig efter en stund (det kan ta nån dag). Man kan ta en stor pipett eller en streamerpump och blåsa bort sanden från stenarna om man vill. En pipett är det lite lugnare men mer tidsödande alternativet. Sen köper man en sandvändande gobi och får kort därefter sand överallt där man inte vill ha det, men det är en annan femma. Ja ä inte bittär! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted Postat 7 mars 2016 Författare Dela Postat 7 mars 2016 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted Postat 7 mars 2016 Författare Dela Postat 7 mars 2016 Kan den levande stenen må dåligt att av att vara täckt med sand? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 Ja. Skall levande sten vara riktig effektiv behöver den ett skapligt vattenflöde. Blir den täckt av sand blir det syrebrist och djuren i den dör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 7 mars 2016 Dela Postat 7 mars 2016 Spola bort sanden bara med hjälp av någon pump. Det stämmer som Stig säger men stenmordet sker inte omedelbar - det tar några veckor MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted Postat 7 mars 2016 Författare Dela Postat 7 mars 2016 Tack för all klokskap! Ted Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.