PeterG Postat 10 mars 2016 Postat 10 mars 2016 Har nu på flera ställen sett att man påstår att järn finns i klorofyll, det är inte så. Järn finns i Hemgruppen i tex vårt blod . Magnesium finns i hemgruppen i Klorofyll . Järn behövs däremot när klorofyll bildas men sitter då i ett enzym (glutamyl-t-reductas som bildar ett förstadium till Klorofyll). Järn behövs också till ett antal andra enzymer i cellen, därför behövs väldigt små mängder av Järn. mvh Peter Giegold 1 Citera
jonasroman Postat 11 mars 2016 Postat 11 mars 2016 16 timmar sedan, PeterG sa: Har nu på flera ställen sett att man påstår att järn finns i klorofyll, det är inte så. Järn finns i Hemgruppen i tex vårt blod . Magnesium finns i hemgruppen i Klorofyll . Järn behövs däremot när klorofyll bildas men sitter då i ett enzym (glutamyl-t-reductas som bildar ett förstadium till Klorofyll). Järn behövs också till ett antal andra enzymer i cellen, därför behövs väldigt små mängder av Järn. mvh Peter Giegold Rätt!!!...sorry om jag skrivit så, kan jag ha gjort men isåfall slarvfel. Ber om ursäkt isåfall. Jag tom föreläser om detta ju...att klorofyll innehåller Mg!! Tusen tack för rättelsen:-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.