Gå till innehåll

Den ultimata streamern?


pepo

Rekommenderade inlägg

För ett antal år sedan lade jag ned mitt 900 liters saltkar. Nu har planeringen för ett nytt börjat ta form i huvudet och iom detta så funderar jag som så många andra på vad man gjorde för misstag förra gången, vad man saknade och vad man ville ha bättre. Hur man får riktigt bra cirkulation i akvariumet är en av dessa frågor. Vet ej om denna tråd skall ligga under ett DIY ämne och då får gärna någon flytta den men jag börjar här.  Nu till saken....

 

Sitter i tankarna att sätta ett rör efter hela bakre rutan där slitsar i röret pressar ut det vatten som returpumpen trycker upp. Ett inre och yttre rör  med olika öppningar öppnar och stänger med att det inre röret vrids av en motor likt vindrutetorkarprincipen.  Hoppas på detta sätt få en vågrörelse.  Har någon provat liknande och med vilket resultat?  Ritning kommer att publiceras snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört och läst, samt av egen erfarenhet så funkar det dåligt med bara retur som cirkulation. Om du fortfarande är i planeringsstadiet, se till att avsätta en bra plats för framtida cirkulationspumpar, kommer med stor sannolikhet att komma till användning.

Lycka till!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande idé. Du kan ju också köra en dedikerad pump till konstruktionen så har du lite mer kontroll över genomströmningen i sumpen kontra flödet i akvariet. Ett problem du behöver lösa är väl att rören bör ha bra passform samtidigt som du vill undvika att de kärvar ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att fatta vad du menar? Det verkar som du efterlyser ett system som är bra för en massa levande sten som samtidigt skapar vågrörelser?

Är dock trög....Men enligt min åsikt så har inredning betydelse för cirkulation...har en aning om att en del kan ha alldeles för mycket sten i karet o därmed får dålig cirk.

Pumpar finns så det räcker o blir över om man anpassa inredning samt div pumpar..en ide kan ju vara att ställa sten på något så det blir flöde runt om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...