diskustok Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 En kamrat till mig han vill bara prova försiktigt i början med lite små fisk och levande sten i sin 45 liters akvarium vad ska han tänka på och vad kan man ha? Citera
Klubbsson Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Förslagsvis guppy, ett så pass litet kar lämpar sig dåligt för en nybörjare om man ska ha saltvatten i det. Citera
acuario Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Förslagsvis guppy, ett så pass litet kar lämpar sig dåligt för en nybörjare om man ska ha saltvatten i det.Instämmer till fullo. säg till han att 200L och uppåt vore mer lagom och prismässigt behöver det inte bli så häftigt. Till denna storlek finns det mindre skummare som inte kostar skjortan och begagnade prylar finns det gott om även billiga Metallhalogenbelysningar som inte kostar mycket mer än nya lysrörsramper.Men allt kostar pengar så gratis är inte denna hobby precis så innan han startar så måste han känna om han är beredd att det kostar en slant. Citera
stigigemla Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 Vi har ju ämnet Nanokar här på forumet. Där finns det mycket mer att läsa.Att starta ett 200 liters kanske kostar dubbelt så mycket som att starta ett 45 liters. Dessutom har man mycket mer att välja på när det gäller djur till karet. Vitsen med nanokar är framför allt att man kan kolla in alla de djur man knappast ser i ett stort kar + att de inte blir uppätna av de fiskar man inte har. Citera
Julgran Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 Jag har: 1 st eldräka + 1 st turbo snigel + 2 st astraea sniglar + 2 st blåbenade små eremitkräftor i mitt 45 liters. Till det har jag några små mjukisar.Läs mer på www.nano-reef.com om du inte har plats eller inte vill ha ett större kar. Citera
Dykaren Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 Eller en sjöhäst.Sjöhäst är inget för nybörjare. Citera
Capote Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Sjöhäst är inget för nybörjare.Dessutom ganska tråkiga... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.