Gå till innehåll

aquael easyheater 75w problem, Hjläp!!!


Danne

Rekommenderade inlägg

Har haft min temperatur i karet på närmre 27 grader väldigt länge nu, men fick igår en dum tanke att jag hellre ville ligga neråt 26... Sagt o gjort så vred jag ner ratten på termostaten ett hack. När jag senare kollar tempen så ser jag nu att den börjar krypa uppåt 30 och det lyser fortfarande om doppvärmaren! :-?

Har testkört den i en hink nu och det verkar som den värmer för mycket, men är osäker på hur den funkar. Hittade ingen riktig manual heller.

Det finns 3 LEDar. 2 ifram och en ovanpå.  De två ifram lyser, varav den ena verkar slockna vid viss temperatur. Känner man då på värmaren så känns det ändå som den värmer. Den ovanpå ser det ut att vara kondens innanför plasten och den lyser inte alls.

Nån som har koll på hur dessa är tänkt att funka och vad leddarna ska visa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag råder dig att undvika Aquael's doppvärmare, det är ett riktigt skitmärke.

På 10 år har jag haft 5-6 doppvärmare av deras märke som har packat ihop på alla möjliga sätt. En av dom värmed upp mitt 19 liters kar till 45-50 grader och tog kål på några av mina knappar. Tack och lov har dom resterande doppvärmarna fallerat i avstängt läge.

 

Deras doppvärmare i glas verkar ha en tendens att börja släppa mellan plasthuvudet och glaset så att fukt börjar tränga in.

Ändrat av Alexraptor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte direkt påstå att jag haft någon vidare tur med doppvärmare öht. Tror alla mina fastnat med värme på. Dock haft tur att upptäcka i tid så att det inte behövt bli några katastrofer. 

Till denna värmarens fördel så kan jag iallafall nämna att det verkar som att det är dubbla element i den varav bara ett hängt sig så det var inte tillräcklig effekt för att koka fiskarna ensamt på en gång.

Jag tror att det är dubbla element åtminstone från mina observationer. Den informationen jag hittat på nätet från aquael känns inte som den stämmer och den säger inget om dubbla element. Inte heller vad leddarna ska visa säger den något om. 

Den på toppen är jag inte ens säker på att den är en led vilket dom påstår, utan ett glas där ljuset från leddarna på fronten ska reflekteras till. Det var denna som det var kondens på, men jag är inte helt hundra på att den ens sitter ihop med torrdelen där elektroniken huserar. 

Kör vidare med den för tillfället iaf, men drar ur den när temperaturen blir för hög. Blir nog att köpa ny nästa vecka :)

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...