Gå till innehåll

kolkällan, igen, personlig uppdatering samt lite tankar


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag slutar med kolkälla! Mitt fosfat är för lågt, har pga av kolkällan gått ner från kanske 0.06 till "0", troligen 0.01-0.02 (mätt med triton lab också både före o efter). Om fosfat går ner 0.04 ppm så motsvarar det inte mer än en nitratsänkning på mellan 2- 4ppm...för redfieldkvoten 1/10 stämmer ej helt när det gäller bakterier utan där är kvoten snarare 6/1 eller till o med 4/1!!...dvs: nitrat går inte ner särskilt mkt om man har lågt fosfat, då fosfat tar snabbt slut. Ja, då doserar ju en del fosfat vilket teoretiskt är korrekt att göra...men jag vill ändå inte göra det för jag tror att om man både gasar o bromsar börjar saker o ting bli svårgreppat....min käpphäst har alltid varit att kolkälla är bra om vissa parametrar finns, men dåligt om vissa saknas. Ngr sådana som bör finnas är att BÅDE N o P skall vara högt...de som lider av ett isolerat nitratproblemm, där är inte kolkällan verksam, och kan tvärtom skada eftersom fosfat nollas. Eftersom jag hade semihögt fosfat enligt en mätning i januari (0.08) samt inte så högt nitrat ändå (5ppm) ansåg jag att jag låg i gränslandet för att det skulle kunna fungera. Nu har jag testat och kolkällan har ej fungerat i mitt fall mer än det som egentligen var ganska förväntat: fosfat är nu superlågt men sänkningen på nitrat ej märkbar. Om man har som jag, o en del andra, ett selektivt nitratproblem, så är det bättre med metoder som just selektivt sänker nitrat o låter fosfat vara ifred.

 

Sådana är

 

1)klassisk nitratreaktorer. Men måste matas med kolkälla(som dock ej den vägen tar ner fosfat också då mekanismen här är en helt annan än med kolkällemetoden. Nitratreaktorer bygger på selektiv denitrifikation, medans kolkällemetoden på assimilering av BÅDE nitrat o fosfat.

2) svavelreaktorer. En mkt stor fördel med dessa är att det EJ behöver kolkälla då dessa bakterier är autotrofa. Nackdelen är att de konsumerar lite alkalinitet, men man kan låta utvatten rinna över en kalkbädd.

3) DSB, som jag redan har. Den är alltså för liten nu. gör sitt jobb men den skulle vart större (eller färre fiskar).

 

Något av dessa tre metoder får jag fundera lite över. Nitrat ligger runt 5-7, så det är ingen katastrof.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 21 mars 2016 at 21:10, Perk sa:

Vad får det för negativa effekter att ha lågt fosfat? Jag har det omvända problemet och det är väl det vanligaste om jag fattat rätt.

för lågt fosfat kan ju döda dina koraller då fosfor behovs för allt liv, ja inte minst för dom livsviktiga zooxanthellerna. Det behövs förvisso inte mkt fosfat/fosfor, men noll får det inte vara. Jag tycker man kan ibland se på koraller när de blir fosfatbrist...då blir dom bleka pga av zooxanthelldöd, o korallen ser allmänt trött  ut. Nollas fosfat kan en korall rätt snabbt blekas, o sen tappa vävnad o dö. Om korallen får extra mkt ljus tycker jag den är extra känslig för för lågt fosfat för då har den ju redan från början pga av starkt ljus reglerat ner sina zooxantheller och är väldigt beroende av att dom som finns kvar mår bra o ger korallen energi.

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...