Gå till innehåll

Ferlocks v2.0...


Bjerlk_Ferlock

Rekommenderade inlägg

Har nu efter en tid börjat introducera lite levande i burken

Som det är nu har jag:

Fiskar

2* Neoglyphidodon oxyodon

2* Pomacentrus auriventris

2* Salarias fasciatus

Lägre djur

Dolabella auricularia

2* Lysmata amboinensis

Echinometra mathaei

Samt en bunt Blåbenade eremiter och Snäckor...

Ser kanske inte bäst ut. men värderna är ok. Lite trubbel ännu med alger men det blir sakta men säkert bättre hehe...

Bjerlk Ferlock i Östersund

post-1805-14468912382056_thumb.jpg

post-1805-14468912382116_thumb.jpg

post-1805-1446891238217_thumb.jpg

post-1805-14468912382225_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 6 månader senare...

Ok...

Sent om sides kommer det en liten uppdatering av vad som har hänt.

I andra trådar berättade jag om min tråkiga upptäckt med akvariet efter semesterresan. Tempen for upp till 33graderplus, vilket gjorde att mycket dog... :(

men en snabb nerflytt av akvariet, så kunde en del räddas. Men det hela blev som en slags nystart av burken igen. Har lite algproblem, men inget som går att fixa. Har rowaphos i strumpa och fixat lite fler städare (inte tillräckligt dock...)

Så på det hela taget är invånarna i karet just nu:

Fiskar

Neoglyphidodon oxyodon *1 (en dog)

Pomacentrus auriventris *2

Salarias fasciatus (Nyförvärv gamla dog i hettan)

Amphiprion sebae *1 (en dog)

Amphirion Ocellaris *2 (Nyförvärv och en dog)

Labroides Dimidiatus *1 (Nyförvärv)

Amblygobius Rainfordi *1 (Nyförvärv)

Pseudochromis Paccagnellae *1 (Nyförvärv)

Mjuk koraller

Cladiella sp. *3 (Fraggar, av 10 fraggar ur de 2 ursprungliga har dessa överlevt, 33grader tog hårt på dem)

Florida Anemon *1

Discosoma SP. Grön långtentaklad skivanemon *2 (Nyförvärv)

Lägre djur

Dolabella auricularia

Echinometra mathaei

Archaster sp. Sjöstjärna *1 (Nyförvärv)

Ska kasta upp lite bilder senare. Om jag får till kameran hehe

M.v.h. Bjerlk Ferlock i Östersund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tillbaka efter en tripp ner till Borlänge. Där far min hade 50års kalas. Blev att laga en massa mat och ha trevligt. Utöver detta han jag med en visit hos Draedon och hans tillika kusin.

Intressant bygge som Draedon håller på med. Men tyvärr var jag tvungen att norpa hans MH på 150w. Han hade 2 MH jag ingen. Inte är det rättvist. Asså var jag tvungen att norpa en...

Så nu ska man "bara" skruva och fixa till en överdel till akvariet. Montera ut T8orna och göra dom mindre hängande i ribbor över karet så att allt kompletterar varandra. Men när ska man hinna det???

Utöver att bara ha med sig en påse med en trolig makroalg, blev man överöst av kunskap och fraggar. Men tackar och bocka än en gång. Och ska försöka posta lite bilder så fort frun tar och lånar hem jobbkameran. En trevlig digitalsystemkamera, som jag troligen inte kommer kunna använda. Men nån bild ska det väll gå att få up snart igen...

Utöver detta så överraskade frugan mig i förra veckan med att ha köpt "31:an" på IKEA. Dvs blåljus slingorna dom har, 4 moduler med blåljus. Oh Nice. Blev att fixa till en modul till blåljus i akvariet. Med lite batterieliminatorer och så fixade det lilla bygget sig mycket fort. Det ser kanon ut. Men det ska ju även ordnas till med överdelen hehe...

Sen plötsligt utöver detta så har jag ju nu ett 8kantigt akvarium på en ca 120liter ståendes med korallsand och osmosvatten. Bara väntande på ljust och uppstart. men inte än.. Fast det kliar ju... GAH! Så mycket man vill göra så lite tid och pengar....

Men än en gång Tack för bemötandet Draedon med kusin. Och som sagt. Ni är alltid välkomna hit på en titt...

Bjerlk Ferlock aka Kimmo Mäkelä Östersund

post-1805-14468913211979_thumb.jpg

post-1805-14468913212176_thumb.jpg

post-1805-14468913212355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant bygge som Draedon håller på med. Men tyvärr var jag tvungen att norpa hans MH på 150w.

Jo jag var spekulant på den, men jag får skylla mig själv för att jag inte slog till på den för dig. :ler:

Jättevacker anemon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...hur gick det med fraggarna? klarade dom resan?

Jodå. det ser ut att arta sig riktigt bra... Xenian är väll den som ser lite tam ut.. Får se om dom klarar sig. De i snäckskalet mår finfint. De är de andra som ser hängiga ut. Återstår att se om de klarar sig.

Resten ser ut att må bra, fast stjärnpolyperna är ju lite sura än ;)

Nu blir det reglande för överskåpet. Kommer göra en "bur i vägg och tak som håller upp "skåpet" I det kommer jag bland annat att ha konsoller i väggen med stag att hänga saker i.. Blir nog lite "ful" jobb. Men inget som kommer synas utifrån. Har även en tanke om att ha det öppet uppe, för att ventilera den vägen. Återstår att se.

Nu måste jag bara montera ur 2 t8 och modda lite ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jaja...

Blir en liten notering idag bara, var åter igen ett tag sedan man skrev.

Brottas fortfarande med alg problem, men tror att mycket beror på "omstarten" sen värmeslaget. Massor med skit att bryta ner och mycket dog...

Men på det hela löper det nogorlunda bra. Vill byta ut pumparna mot 2 Tunze streamers, vem vet kanske har man varit snäll i år och får något akvarierelaterat i klapparna. Men jag tvivlar...

Annars ser det ut som att jag ska försöka införskaffa en 150watts MH till och hänga över karet. Blir då en på vardera sida av mittstaget. Så att jag slipper den där skuggan ;)

Moddningen av T8orna gick bra. Så nu har jag 2 rör både framför och bakom MHn. Samt att jag moddade ett blåljus med hjälp av batterieleminator som även är uppsatt... Ser onekligen bra ut (Om man bortser från alger dvs.)

Överskåpet kommer "snart™" att kläs in. Just nu är det en bur som hänger över karet. Men men. Det fyller sin funktion för tillfället ;)

Bilder är något som jag inte har varit flitig på att skapa. Men nu efter dagens julklappsinköp (till frun) av en Canon EOS 400D Så kanske det ska kunna bli några "bra" bilder. Inkluderade bara ett 18 - 55 objektiv, men det ska väll duga. Nu ska jag bara lära mig hur man tar bilder. Inte direkt point and click.... Om man ska få kvallite asså...

Nog för just nu. Följer med spänning alla andras burkar och inspirationskällor. Kanske en dag kommer jag i närheten av erat... Kanske inte. Men jag kämpar i det dolda....

Kimmo Mäkelä Östersund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Efter entripp nere i söder, samt en 30års skiva i S-holm så blev det en tripp till Triton. Blev "bara" 2 tunze nanostreamers 6045, samt lite Salifert Buffer.

Men nanosarna kommer ge mer fart i burken i varje fall...

Förhåppningsvis får jag lite bättre bukt med mina små alg problem...

M.v.h. Bjerlk från Östersund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hmm.

Snacka om att jag blev förvånad nu.

Skulle kolla till i akvariet lite i ljuset och ser en av sjöborrarna vandra omkring. Ok tänkte jag, dom brukar ju var agömda under dagen. Coolt...

Jaja den vandrar vidare och så högt den kunde. Precis vid vattenytan och börjar sprida sin "säd". Blev mjölkigt i hela akvariet. Tja dom har väll även dom sina lustar så det var väll ok. Men innan den har blivit klar kom en andra "springande" och nästan knuffar bort den lite mindre för att göra sina plikter i "vinden" den med.

Blev bara så förvånad att den andra kom så fort den fick "nys" om trevligheterna. Vi får väll se vad det kan bli av det...

Förhåppningsvis var det inget otrevligt dom gjorde som att förgifta alla bara för att dom kan, Utan spred sin glädje åt alla i akvariet....

Ska gå och kolla om den 3:e har hakat på "trenden"

Bjerlk i Östersund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...