Gå till innehåll

Acropora som tappat färg


Purre

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har en acropora som tappat sin gröna färg på ett parti i mitten. Den har även gett i från sig slem från detta parti. Polyperna på detta parti ser inte ut att vara döda men har dragit ihop sig lite. Någon som har tips om vad det kan vara som orsakat detta och vad kan jag göra åt det? Mina övriga acroporor och andra koraller ser ut att må bra. (Tyvärr dålig bild, hittade ingen bra skärpa med plattan). Tacksam för svar / Per 

edited_1459360022927.jpg

Ändrat av Purre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att den verkligen bara tappat färg? Låter mer som den tappat vävnad iom att du säger att den slemmar också. Är ju svårt att se på bilden.

Har aldrig varit med om att en del av korallen bleknar så där kraftigt i jämförelse mot resten tyvärr.

Om det är vävnad den tappat så kan det vara många anledningar men ofta pga svajigt KH. Hur ofta mäter du KH?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Försök mäta minst en gång i veckan ifall du ska hålla acropora. De är löjligt känsliga mot KH som svajar. Jag mäter var annan eller var tredje dag normalt sett.

Det behöver ju dock inte vara svajande KH som är boven. Om du har en anemon eller något annat som kan bränna korallen så kanske det är det

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doppade korallen i Pestcontrol. 5 st av dessa krabater lossnade då. Någon som vet vad det är för ohyra? Jag har ett 20 tal.andra acroporor + många andra stenkoraller, bör jag doppa alla koraller tro?

20160401_193410.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får försöka få lite bättre fokus på bilderna :). Det skulle kunna vara plattmask men det är väldigt svårt att avgöra. Om det är plattmask bör alla dina acropora doppas en gång i veckan i 7 veckor. Men om du tappade vävnad snabb så är det troligtvis inte pga plattmask då de dödar korallen långsamt samt att korallen oftast blir brun långt innan den börjar tappa vävnad. Om det är plattmask så är de väldigt stora så du lär nog hitta fler om du doppar igen. Glöm inte att blåsa korallen med saltvatten via en pippett så de verkligen lossnar. Aefw angriper bara acropora så om det är det du har så behöver du bara behandla acropora

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack Andreas och Daniel. Ja, tyvärr är bilden dålig, jag lyckades inte få till skärpan med plattan. Att det är någon art av plattmask är det nog ingen tvekan om. Sen är frågan om det är aefw. Jag har googlat och kollat på olika länkar. Men de aefw maskarna jag sett i dessa länkar har haft lite bruna inslag på kroppen, de maskar jag hittade på min acropora var helt vita. Men jag tycker att det är väldigt svårt att jämnföra bilderna jag sett. Jag fick ett förslag att kasta denna acropora och hoppas på att det inte spridit sig till mina övriga acroporor. Vad skulle ni ha gjort ? Vad ska jag göra med alla mina andra acroporor, de ser ut att vara friska nu? Om det är en annan typ av plattmask, ska jag göra något eller är det sådana man får räkna med att man har i sitt saltkar? Jag har två gyltor i karet (en sixliner och en banangylta), de ska ju äta plattmaskar. Ska jag köra med nåt plattmask preparat för att försöka få bort maskarna? Många frågor blev det.

 

Hälsningar 

 

Per 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

56 minuter sedan, Purre sa:

Hej och tack Andreas och Daniel. Ja, tyvärr är bilden dålig, jag lyckades inte få till skärpan med plattan. Att det är någon art av plattmask är det nog ingen tvekan om. Sen är frågan om det är aefw. Jag har googlat och kollat på olika länkar. Men de aefw maskarna jag sett i dessa länkar har haft lite bruna inslag på kroppen, de maskar jag hittade på min acropora var helt vita. Men jag tycker att det är väldigt svårt att jämnföra bilderna jag sett. Jag fick ett förslag att kasta denna acropora och hoppas på att det inte spridit sig till mina övriga acroporor. Vad skulle ni ha gjort ? Vad ska jag göra med alla mina andra acroporor, de ser ut att vara friska nu? Om det är en annan typ av plattmask, ska jag göra något eller är det sådana man får räkna med att man har i sitt saltkar? Jag har två gyltor i karet (en sixliner och en banangylta), de ska ju äta plattmaskar. Ska jag köra med nåt plattmask preparat för att försöka få bort maskarna? Många frågor blev det.

 

Hälsningar 

 

Per 

Jag hade bara doppat de som ser sjuka ut. Jag tror alla akvarium har plattmask, så du kan aldrig bli fri det och således ett ogjort arbete att doppa de utan symptom. Det finns nog olika åsikter om detta och jag har ingen jättestor erfarenhet själv mer än att jag doppat ngr stycken koraller som sett risiga ut o nu är dom fina igen efter det doppet. För mig är det tekniskt helt omöjligt att doppa alla koraller, så jag har i o för sig inget val annat än att bara doppa de som uppvisar sjukdomstecken o inte ens alla dom(för en del sitter fast).

Jag vet andra akvarister som varit mkt noggranna o doppat allt från början men ändå har plattmask!...därav min tro att du aldrig blir av med det och att plattmask i liten omfattning med fiskar som håller kontroll över beståndet, inte är ett problem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för ditt svar Jonas. Ja, din åsikt låter sund tycker jag. Alla mina acroporor sitter fast på sten, en del av dem är rejält stora och har en stor fot som växt fast ordentligt på sin sten. Så det går inte att doppa alla utan att fragga ner dem ordentligt. Så jag kommer nog göra så att jag bara doppar de som visar några symtom på att vara angripna av ohyra. Nu är det bara den som jag redan doppat som uppvisar symtom.

 

Hälsningar

 

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med om att alla kar har mask. Inte på långa vägar. Däremot är det nog rätt många som har mask utan att veta om det.

Jag fick plattmask och doppade alla mina koraller i flertal veckor. Jag tror och hoppas jag är fri från det men man vet aldrig.

Skulle det vara så att det är den där korallen som fört in aefw så kan den smittat andra. Om det är så betyder det att du troligtvis inte har så mkt mask i hela karet just nu och skulle kunna utrota dem innan det blir ett stort problem. Luta du dig tillbaka och tänker att det är inte värt besväret bara för att du tänker att alla har aefw så kommer du få ett stort problem. När beståndet vuxit till sig så kommer du ha bruna acros som aldrig kan färga ut. Aefw är ett riktigt helvete och jag känner inte till någon annan plattmask än aefw som mumsar på acros tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...