Gå till innehåll

Form på karet?


Catchio

Rekommenderade inlägg

En riktig nybörjarfråga men jag upplever att kubformade kar är betydligt vanligare som salt än som söt så jag undrar om det är mer än en designfråga?
Jag gissar att om man har ett högt kar så kan man få olika höjder=ljus för olika koraller men samtidigt svårt att få vettigt ljus på botten.
Finns det praktiska skäl till att välja en viss form på akvariet beroende på vilka arter man tänker sig och i så fall vilka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kuber är tacksamma att inreda rev i men ger som regel mindre simyta åt aktiva fiskar. Men då reven är fokus för de flesta så är det troligtvis därför. Lättare att belysa en kub med då man oftast klarar sig med en lampa.

 

Praktiska skäl vet jag inte om det finns direkt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mest estetiskt. Jag anser att ljusnivåerna inte skiljer sig så markant i de olika nivåerna på karet med än att möjligtvis det som är högre upp skuggar de nedre planen och därmed gör det mörkare där. De flesta koraller klarar sig lika bra på de olika nivåerna i karet även om såklart intensiteten avtar med djupet speciellt om man har ett högre kar(åtminstone 50 cm vattenpelare.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta så är ju höjd och djup samma mått på många akvarier. På en kub som är en kub är det ju lika och även längden är samma mått. Egentligen är det inte så där alldeles lyckat. P g a ljusbrytning blir ju intrycket av djupet inte samma som det verkliga måttet, det kan se ut som nåt i stil med 3/4 av vad det verkligen är. Prova att sätta fingret där bakväggen ser ut att vara vid sidan av akvariet och se effekten. Problemet blir då att det inte blir riktigt bra till nåt.

 

När man inreder ett akvarium kan man tänka på två sätt. Antingen mer tvådimensionellt, som en tavla. Till det behöver man ett akvarium som är högt och med måttligt djup. Det kan bli snyggt om man gör det konsekvent och väljer fisk med eftertanke.

Andra varianten är att försöka ge ett intryck av djup. Då vill man ha ett akvarium med djup som är större än höjd. Eller så kan man använda bakgrundslåda bakom akvariet, tyvärr en utdöd konst verkar det som. Jag har ibland ställt mer vanliga akvarier med insyn genom det som är tänkt som gavel. Då börjar det likna nåt, där får man ett riktigt intryck av djup.

Så jag skulle egentligen mer vilja prata om kvadratiska akvarier. Där djup och längd är samma alltså. Det kan vara intressant ur en del synpunkter, det ger ju spännande möjligheter för inredning. Man tappar en del annat dock, vissa arter kan ju ha glädje av lite längre distans att simma på, för andra kan ett längre akvarium ge möjlighet till fler revir. Men oavsett längd, inte samma höjd som djup om jag får önska. Antingen rejält högt i förhållande till djup så man kan arbeta med inredning ungefär som en tavla eller också rejält djup så man kan tänka inredning mer tredimensionellt.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...