Gå till innehåll

Viss internproduktion av CO2 i en kalkreaktor..?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag tror det sker en viss internproduktion av CO2 i en kalkreaktor. Inte så den har ngn betydelse direkt för upplösning av kalk då det är såpass lite co2 som internproduceras men ändå intressant. 

Jag har nämligen lagt märke till att trots att co2-tillförseln är avstängd tex ett halvt dygn o därmed har reaktorns volym bytts ut flera gånger med akvarievatten, så är pH i reaktorn alltid lägre än pH i akvariet! 

Den enda förklaring till det jag kan komma på är att det finns sådan betydande bakteriell tillväxt på kalkgruset så dessa bildar koldioxid pgr av sin cellandning. 

Rent teoretiskt borde en kalkreaktor som matas med lägre flöden än kanske 1.5l/h, efter ett tag fungera lite som ett nitratfilter då syrefattigheten kontra den stora arean ger viss grogrund för denitrifikationsbakterierna, och dessa producerar ju CO2 vid förbränning av organiskt kol. Säkert inte en särskilt effektiv nitratreduceringen dock i o med att man dels ej naturligtvis matar kalkreaktorn med organiskt kol, o dels oftast har lite för stora flöden genom den. Men nån denitrifikation sker nog och kvittot på det blir isåfall intern CO2 produktion, och isåfall förklarar det det fenomen jag ser i min reaktor: pH i den trots att CO2 ej tillförs på länge, går ändå aldrig upp till karets pH. 

Det vore intressant o se om viss nitrit finns i utvattnet. Det vore inte helt ologiskt eftersom det sannolikt sker en inte helt fullständig reducering av nitrat dvs en del av nitratets väg till kvävgas kommer stanna vid nitritstadiet. Så om vi hade exakta mätverktyg borde vi kunna på utvattnet jämfört med invattnet mäta lite mer nitrit och lite lägre nitrat. 

 

Har ni gjort samma iaktagelse?

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag aldrig kört med kalkreaktor så har jag ingen egen erfarenhet av detta. Däremot har jag alltid haft din kalkreaktor med i tänkesättet när du pratat om din DSB:s stora denitrifieringsförmåga. För visst - i praktiken blir en kalkreaktor med tiden en utmärkt källa för denitrifikation även om den går på internt producerade snabba kolkällor.

Vad jag förstår så har du också ökat ditt uttag från din kalkreaktor - du kanske skall pröva med en mycket låg snabb kolkälletillsats till inflödet i din kalkreaktor istället för att köpa en ytterligare teknisk manick?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On den 9 april 2016 at 09:27, Lasse sa:

Eftersom jag aldrig kört med kalkreaktor så har jag ingen egen erfarenhet av detta. Däremot har jag alltid haft din kalkreaktor med i tänkesättet när du pratat om din DSB:s stora denitrifieringsförmåga. För visst - i praktiken blir en kalkreaktor med tiden en utmärkt källa för denitrifikation även om den går på internt producerade snabba kolkällor.

Vad jag förstår så har du också ökat ditt uttag från din kalkreaktor - du kanske skall pröva med en mycket låg snabb kolkälletillsats till inflödet i din kalkreaktor istället för att köpa en ytterligare teknisk manick?

 

MVH Lasse

samma tanke här Lasse:_)...men jag har ett problem ändå där...för att dosera den mängd Kh o kalcium mitt kar kräver måste jag köra med 2.5 liter i timman genom reaktorn. jag har mätt på reaktorn nu, både redox, nitrit o nitrat o inser att det är för hög flödeshastighet föpr att få tillräcklig anareobism i kalkreaktorn. Men i början, när jag korde med 1 liter i timman, så tror jag att min reaktor fungerade som ett denitrifikationsfilter. Så i mitt läge just nu tror jag att jag ändå bör separera dessa två tekniker, för att optimera dom var för sig. Håller du med?:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...