Gå till innehåll

koraller


uffe_erixon

Rekommenderade inlägg

Jag har inget alls förutom LS

Har precis startat upp det och är helt ny på saltvatten.

Ska mäta lite när stenen har varit i ett tag.

Jag bara funderade lite över vad man som nybörjare bör starta med.

Jag är mest intresserad av koraller o hur dom växer o framförallt hur dom kan se ut. Fisk tänkte jag kanske ha några stycken enklare.

Cirkulation består av 2 st tunze.

Kommer inte ihåg modell men dom ska enl. Beskrivning cirkulera ca 1600 L/H styck.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många olika koraller som passar i ett litet kar.

Av läderkorallerna (kallas ofta mjukkoraller men har ett skelett av tunna kalktrådar) Har vi Capnella (Keniaträd) Litophyton och Sinularia bland de bästa.

Sarcophyton är också enkel men blir för stor.

Skivanemoner bör man också ha några i olika färger. Discosoma, Rhodactis och Ricordea brukar alla vara mycket tåliga. Discosoma finns i alla färger utom gult och svart och grönt är vanligt bland Ricordea men där finns alla färger fast ofta till fantasipriser. 

Stjärnpolyper bör man inte heller avstå från. De finns i ett antal olika släkten men ofta gröna. Briaerum och Pachyclavularia är de vanligaste. De växer på lite olika sätt så det är ganska lätt att skilja dem åt även om de kan ha nästan samma gröna färg.

Av de egentliga mjukkorallerna är Xenia den vanligaste. Jag är inte så förtjust i den då den brukar antingen växa för fort eller dö.

Bland alla dessa är det nog Sinularia som gillar högst flöde förutom stjärnpolyperna medan Keniaträd och Discosoma nog vill ha minst.

Blå Discosoma vill ha mycket ljus för att färga bra medan alla de andra inte är så petiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...