Gå till innehåll

Köpa kirurg


DennisL

Rekommenderade inlägg

Tja!

Har haft mitt kar igång nu i ca 2mån, och det har funkat bra. Har för närvarande 2 clowner, 1dottyback, 5 blåbenade eremiter, sniglar och 2 eldräkor, en liten euphyllia, Acanthastrea samt en annan lps som jag inte vet namnet på. Nu har det ivf börjat komma lite gröna trådalger och jag funderar på att skaffa min kirurg. Jag kommer bara ha en och valet står mellan zebrasoma flavescens eller zebrasoma xanthurum. Mitt kar är på 360l och 120cm långt. Jag vill helst köpa en xanthurum, men är också införstådd med att karet är i minsta laget för en sådan, eller vad säger ni, kan det bli bra? Oavsett vilken jag köper, kan jag köpa en nu, eller borde jag vänta ett par månader till? Har inget Uvc, bör jag installera en sådan först? Mina värden är, 0,02 i fosfat och 0 i nitrit, mellan 5-10ppm i nitrat. Salinitet 1024 och Temp 25grader. 

Mvh

Dennis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu sticker jag ut hakan lite men jag skulle absolut satsa på en Xanthurum om det är en sån du helst vill ha. Storleken på ditt akvarium skulle jag säga är tillräcklig för en sån och om de andra fiskarna och räkorna mår bra så kommer det gå bra med en kirurg.

UVC är ingen dum idé. Jag har ingen och det gick bra ändå (Flavescens) men det skadar ju inte med lite extra skydd mot de förhatliga prickarna.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en acanthops och en flavecens som funkar ihop men det funkade inte bra när jag testade att sätta i en strigosus. Tror att flavecensen markerade första dagen men sen var den lugn medan acanthopsen till slut jagade ihjäl strigosusen. Samma sak när jag satt i andra fiskar, acanthopsen är den som försvarar revir mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...