wrroomm77 Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 Jag har lite undringar om min nyinköppta stjärnpolypden öppnar inta alla polyper utan det tar ca 2 timmar innan den öppnar några kanske hälften....jag har MH 250 watt o karet är nystartat jag har fått en del brunalger Jag har satt i två clowner med men kan inte se att skummaren skummar nåt att tala om.Jag har en aquacareskummare 700A ....tänkte om jag gjorde nått fel med skummaren Citera
stigigemla Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Nej det litet tid innan vattnet "sätter sig" i ett nystartat kar. Du får räkna med kanske ett halvår efter nitrittoppen innan akvariekemin ställt in sig helt. Och skummaren kan ju aldrig skumma ut mer än vad du matar + det som dör. Citera
Capote Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Min erfarenhet är att vissa stjärpolypolyper tar ett tag på sig att acklimatisera sig. Du skrev att den var nyinköpt. Jag köpte vid samma tillfälle två stjärnpolyper en brun och en gulaktig till ett kar som varit igång länge. Den bruna slog ut samma kväll men den gula dröjde upp till en vecka innan den var helt utslagen. Nu är båda lika fina och växer så det knakar. Citera
Andreas K Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Mina stjärnpolyper slog inte ut riktigt när jag hade dom för nära MH,n bara den del som inte var direkt mot lampan.Det löste sig dock när jag ställde ner dom på botten på ett ställe där det strömmar rätt bra.Nu är alla utslagna och kollonin breder ut sig.Så kanske det kan hjälpa att flytta den lite för dig oxo?MVH/ Andreas Citera
Capote Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Jag är enig med Andreas, mina står också strömt Citera
wrroomm77 Postat 22 december 2005 Författare Postat 22 december 2005 hmmm menar ni att den får för stakt ljus? Citera
stigigemla Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Enligt min erfarenhet är det litet olika med olika typer av stjärnpolyper. Mina verkar inte vara så beroende av varken starkt ljus eller stark strömmning utan mera av kolloidhalten i vattnet. De gröna verkar behöva mer ljus än de bruna. (Har tre lolika gröna och två bruna typer). Citera
stigigemla Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Det är det Amerikanarna kallar DOM dissolved organic matter = lösta organiska ämnen. Rester från fiskmaten + eventuellt tillsatta ämnen som aminosyror för korallmat i zeovitmetod och liknande. Citera
wrroomm77 Postat 23 december 2005 Författare Postat 23 december 2005 hmm ok vill korallen ha lite eller mycket då??? Citera
stigigemla Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Mjaa, litet lagom kan i väl säga. Stenkoraller från revets utsida vill ha ganska lite, stjärnpolyper vill ha litet mer och skivanemoner vill ha mycket. Men vattenströming och ljus påverka minst lika mycket.Så man får pröva och läsa på hur andra har lyckats och fundera på varför det gick bra -eller mindre bra. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.