Gå till innehåll

aeries återhämtningsnano


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte jag skulle lägga in lite info och senare bilder på mitt lilla 54L nanokar som får hålla hobbyn på lite slumrande nivå tills jag vill starta upp ordentligt igen.

Karet är 54L, 60x30x30 och utrustningen till det blir:

2 Maxijets på ca 1000L/h var.

1 MH 150W 20.000K

Värmare 150W(då jag inte har någon mindre,får väl försöka hitta någon billig mindre när jag har tid,dumt att råka grilla karet)

Automatisk vattenpåfyllare

Tanken är att jag ska slänga i allt i mitt nuvarande 54L kar nu och sen sätta igång och göra klart det som kommer användas framöver. Det är nämligen borrat i ena kortsidan, uppe i ett hörn. Därför kommer jag göra en ytavrinning runt den, typ 10x7cm stor, bara tillräckligt för att kunna få ner en av mina Aqua-el pumpar på 600L/h som då pumpar ut vattnet genom ett hål i ytavrinningen.

I detta utrymme kopplas den automatiska vattenpåfyllningen in så att när vattennivån är mer än nån cm under genomföringsröret så fylls det på med sötvatten. I andra änden av karet kopplas sedan införsel av nytt saltvatten som går på ett par gånger i veckan och häver i 4-5L nytt saltvatten. Kommer nog motsvara ungefär ett 10-15% vattenbyte då var 3-4 dag. Funderade på att göra ett kontinuerligt vattenbyte men då funkar inte sötvattenspåfyllaren(vattenivån sjunker ju aldrig pga avdunstning då det hela tiden fylls nytt saltvatten). Vattnet överflödar då vid vattenbyten ner i en hink under bänken.

Iom så pass mkt vatten byts så kommer jag köra utan skummare, ska bara ha 2 bangaiier iaf. Blir däremot ett partikelfilter i ytavrinningen för att fånga de största partiklarna, eventuellt ett par nivåer med såna med rowaphos och aktivt kol emellan.

Till en början blir det bare-bottom, vill se hur mkt det kommer skitas ner först.

Invånarna blir som sagt ett par bangaiier, en ormsjöstjärna, en mitrax och lite sniglar. Korallmässigt så blir det nån gorgonia och ett gäng SPS, ett par mjukfraggar samt en pytteliten galaxea på typ 5 polyper som var så söt ;-)

Förslag, tankar, åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmare 150W(då jag inte har någon mindre,får väl försöka hitta någon billig mindre när jag har tid, dumt att råka grilla karet

Är du synsk? De säger ju att en olycka kommer sällan ensam. Du har min sympati och jag tycker synd om dig har du vägarna förbi Vänersborg ska du få ett par koraller av mig. Jag funderade lite och behöver du verkligen en doppvärmare till det lilla karet med en 150w lampa över även om tempen sjunker på natten så tror jag inte att det blir speciellt mycket för pumparna alstrar ju värme med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha... jag bara sitter och skrattar här. Kommer hem efter att ha levererat de sista korallerna till Näsum och hittar ett igendimmat akvarium. Vet inte vad, vet inte varför(eller jo,jag antar att det har med temperatursvängen att göra) men det är som om någon hällt en liter mjölk i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gårdagens förluster blev en grön acropora, en lila Montipora capri med blå polyper, en lila taggig acropora samt grön och rosa pocillopora.

Tja, vad ska man säga? Det är farligt med nano :)

Men det minskar storleken på förlusterna. God Jul och Gott Nytt År. Må fru Fortuna stå dig bi hädanefter.

M v h Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...