Gå till innehåll

Effekterna av tillsättning utav fosfat genom frysfoder i kombination med biopellets all in one!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan, Dimorb sa:

Men @Lasse om jag matar som vanligt så kommer jag ju att fortsatta tillsätta kväve via fiskarnas utsöndring av ammonium och då får jag väl aldrig ner nitriten så att jag kan mäta nitrat på riktigt? 

Ser ju att jag behöver ha upp fosfaten för att inte ligga för nära nollan på fosfat men hur tänker du runt det med överskott av kväve/ammonium/nitrit?

Det dilemmat kan du komma förbi genom att dosera in ren fosfat. Jag tror inte nu att du har någon nitritkoncentration som stör dina nitratmätningar och om du väljer fryst mat så får du med lite extra fosfor om du nu skall ta till metoden med att mata upp fosforn. Men du måste väl också förstå att om du minskar det som tar hand om fosfaten (och kvävet) till hälften och samtidigt minskar din belastning med hälften så har du ju inte gjort någon ändring alls - mindre pellets får ta han om mindre mat bara men förhållandet är det samma. Jag har aldrig förstått rädslan att dosera ren fosfat i situationer som denna och att man istället förespråkar att höja matningen - som då samtidigt ökar nitraten till en del. Men om du väljer denna väg så måste du höja matningen i förhållande till hur mycket biopellets du har.

 

Samtidigt tycker jag att du jagar siffror för mycket vad gäller nitraten - men du måste nog ha upp fosfaten lite

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Lasse sa:

Det dilemmat kan du komma förbi genom att dosera in ren fosfat. Jag tror inte nu att du har någon nitritkoncentration som stör dina nitratmätningar och om du väljer fryst mat så får du med lite extra fosfor om du nu skall ta till metoden med att mata upp fosforn. Men du måste väl också förstå att om du minskar det som tar hand om fosfaten (och kvävet) till hälften och samtidigt minskar din belastning med hälften så har du ju inte gjort någon ändring alls - mindre pellets får ta han om mindre mat bara men förhållandet är det samma. Jag har aldrig förstått rädslan att dosera ren fosfat i situationer som denna och att man istället förespråkar att höja matningen - som då samtidigt ökar nitraten till en del. Men om du väljer denna väg så måste du höja matningen i förhållande till hur mycket biopellets du har.

Måste se om jag kan få tag på ren fosfat här i Norge eller om han som du länkade till sänder hit. Jag förstår gott det du beskriver med halveringen. Det var bara det att jag tänkte allt för mycket på att få ner nitraten genom att minska på matningen. 

Men det är fint att höra att det ser ut som att nitriten kanske inte stör. Då är det "bara" att sänka nitraten som gäller och det görs ju kanske enklast genom att tillsätta fosfat och behöver ju inte vara något hastverk heller. Helst dosera fosfat i ren form för att kunna göra ordentliga beräkningar på hur mycket som skall tillsättas för att få ner nitraten. Men även om det helst skall göras i ren form så måste jag, i denna veckan, använda mig av frysfoder då jag inte har tillgång till ren fosfat ännu. Jag tänker att det bör gå att mata så pass mycket med fryst foder att fosfaten går upp tillräcklig. Som jag har förstått förhållandet så bör man på cirka 0,03 ppm fosfat i vattnet kunna förbruka mellan 2-4 ppm nitrat med hjälp av biopelletsfiltret. Om man då tillsätter i samma takt som filtret förbrukar så bör man ju kunna sänka nitraten i en jämn takt.

Men får ju naturligtvis några följdfrågor på detta:

När nitrat och fosfat är sänkt till rimlig nivå bör man då bara fortsätta med samma matprocedur, bör man gå väck från att mata med frysfoder eller påbörja matning med sköljt frysfoder istället eller helt enkelt reducera pelletsarna ytterligare/ta dem bort?

Kommer aktiviteten i bakteriefiltret att avta eller det kommer likväl förbruka det lilla som finns tillgängligt i vattnet?

Att mata med frysfoder som inte är renat med osmosvatten bidrar ju till att tillsätta fosfat men jag är också orolig för att man skall få mycket andra orenheter med på köpet. Bör man vara orolig för vad man får med "på köpet " när man matar med frysfoder? 

På vilka andra sätt uppstår fosfat i akvariet? Införsel genom foder eller tillsatt via dosering.. fler sätt? 

När jag matar med norialger verkar jag inte få någon nämnvärd ökning av fosfat. Bara nitrat verkar det som. 

 
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...