Gå till innehåll

fosfatremover/zeo.


per.w

Rekommenderade inlägg

Jag har en fråga!!

Jag ser att många använder en strumpa i sumpen med fosfatremover i akvarium där man kör zeo...

Jag har läst att man inte kan/ska köra fosfatremover samtidigit med zeo...

Hur ligger det till?

Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, per.w sa:

Jag har en fråga!!

Jag ser att många använder en strumpa i sumpen med fosfatremover i akvarium där man kör zeo...

Jag har läst att man inte kan/ska köra fosfatremover samtidigit med zeo...

Hur ligger det till?

Mvh Per

skälet är väl att det skall liksom ej behövas för kolkällemetoden tar ju både nitrat o fosfat (om/när den fungerar dvs), så med  tex Rowaphos vid sidan om kolkälla  finns risk att fosfat nollas före nitrat, ledandes till obalans mellan N o P varvid kolkällan slutar fungera, och till följd av det börjar nitrat stiga trots kolkälla, o du är inne i en riktig cirkus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta är det så att man via maten får ett överskott av fosfat jämfört med nitrat när man kör kolkällemetoder. Därför kan det vara bra att komplettera med fosfatreducering.

Ofta men inte alltid. Därför skall man mäta innan man funderar. Enligt min mening ställer det till med större problem för koraller om man nollar fosfat än om man nollar nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...