Gå till innehåll

Bilder på mitt nya Nano


fredl

Rekommenderade inlägg

Kör igång lite försiktigt med mitt 12G Nanocube. Allt är original för tillfället förutom lite extra T5 belysning.

Har ca 8kg LR i det och eventuella liftare från stenen. Bifogar FTS framifrån och från sidorna och några bilder på extra fin sten.

Kom gärna med kommentarer och förslag.

post-1348-14468912386932_thumb.jpg

post-1348-14468912387073_thumb.jpg

post-1348-1446891238721_thumb.jpg

post-1348-14468912387384_thumb.jpg

post-1348-14468912387556_thumb.jpg

post-1348-14468912387741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Kul att det händer något ;-), du har varit på G ett tag. Ska du inte ha ytavrinning?

Intressant fråga då denna kub har ytavrinning? eller räknar man inte det galler som leder till bakre "sump" för att rinna igenom filter etc? eller måste man modda till en kan där vattnet rinner över istället o sätta igen plastgallret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar bara räkna det som ytavrinningen i burkar där man gjort en kam och satt igen insugen. Burken tuffar och går med välmående innevånare bestående av turbosniglar (som förökat sig) rörmaskar och borstmaskar.

fick mitt 80 liters idag o jag fattar vad du menar, ska sätta igen "hålet" o göra en "kam" med dremeln längst till vänster. Gott o höra att saker o ting funkar för dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Först några positiva nyheter, senaste veckorna har balansen blivit väldigt fin med stabila värden. Sniglarna har förökat sig från 3 st till ca 10 st.

Nu till mindre trevliga nyheter, under en kortare resa så havererade cirk pumpen (vad är oddsen???) och jag möttes av lukten av sumpgas när jag kom hem. Försökte mig på ett mindre vattenbyte och dra igång cirkulation igen, men det stod inte att rädda.

Så summan av kardemumman av denna lärorika period är: Med så liten vattenvolym behövs verkligen redundans, bara för att något tuffar och går i månader så betyder det inte att allt är lugnt.

Mitt nano experiment är över för denna gång, har inte tid, lust eller pengar att dra igång igen. Så det får förmodligen bero till efter sommaren när jag förhoppningsvis har plats för något större som huvudkar. Dessutom är det snart dags att flytta ut mina dammfiskar med allt jobb det medför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

synd att det sket sig.

jag var med om en liknande grej med mitt 105l. var bortrest med jobbet 4 dagar och när jag kommer hem hittar jag en död clownfisk i en pump, vet inte hur länge den hade legat där. men tillräckligt länge för att paja burken iaf :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...