Gå till innehåll

Hörnan 2.0, hjälp mig spåna


j0nas

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Hade i samband med flytt tänkt sälja mitt befintliga hörnkar och sedan starta upp ett nytt kar till hösten. Det verkar tyvärr vara lättare sagt än gjort, tror inte att det är priset som är fel. Är nog mer att ett sumplöst kar med ful möbel inte är så hett 2016.. :)

Har därför börjat tänka om och istället för att göra mig av med karet så fixar jag till sakerna som jag stör mig på:

1. Ljud och utseende med påhängsskummare.

2. Möbeln

Punkt två löser jag hyffsat lätt med hjälp av en snickarkunnig kompis. Punkt ett har jag lite olika idéer kring och här tar jag tacksamt emot tips. Har tittat på overflowbox från t ex Tunze och sedan sätta skummare och annan teknik i sumpen. Någon som har testat och kan ge utlåtande om ljud och andra för- och nackdelar med en overflowbox?

Alternativt, och detta är min favoritförhoppning, skummarlöst, sumplöst och någon form av biologisk filtrering istället. Inriktning på karet blir som vanligt lps och mjukisar, kranvatten och 10% vattenbyte varannan (i verkligheten kanske var tredje eller fjärde) vecka. Förhållandevis låg belastning fisk.

Har lusläst @Lasse's trådar men vet inte om jag kan applicera det på mitt lilla avrinningshörn, ca 10 liter. Så här ser konstruktionen ut:

 

 

 

 

 

Karet.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, peterj66 said:

Varför inte borra karet när det är tomt? Då kan du ha en sump i ljudisolerat skåp.

Jo, det är mer att jag känner mig obekväm med själva borrandet och sumpbygget.

10 hours ago, Lasse said:

Har du möjlighet att få in ett EHEIM kraftpaket i hörnet och låta utströmningen ske i ytan så du får bra ytvattensrörelse? Gör rent filtret varje till varannan vecka.

 

MVH Lasse

Fylld med blå filtermatta som man hade på ciklidtiden? ☺ Har aldrig tänkt att det var ett alternativ i saltvatten. Då kanske man istället kan lägga en pump i botten av avrinningen, dra upp ett utblås i ytan och fylla facket med filtermatta direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp - det skulle fungera men då är det lite viktigare att rengöra mattan ganska ofta eftersom man annars kan få ett pH dropp beroende på koldioxid som bildas om mattan blir alltför smutsig. Se till att det är ordentligt flås på pumpen bara

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, tack!

Om man vill komma ifrån rengörandet av filtermatta (för jag gissar att detta bör ske med saltvatten?) skulle då ett mer traditionellt bottenfilter med biologisk filtrering kunna fungera?

Tänker mig bottenfilter med pvcrör upp med minsta möjliga pump som skickar tillbaka vattnet i visningsdelen. Fyller upp med t ex siporax och sand? Kanske t o m med lite chaeto på toppen och liten omvänd belysning ( kan nog kvitta iofs då mängden alger som skulle kunna få plats i avrinningen är ytterst begränsad :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte själv sätta in ett bottenfilter av traditionell typ. Anser inte att de sköter nitrifikationen tillräckligt bra. Om du vill ha det lätt - så tror jag fortfarande att tipset med kraftpaket är bäst. Jag körde mitt RSM i 7 år - bara med en filtermatta och ca 2000 liter igenom den i timmen. Jag hade gjort den stående i bakfacket - se min tråd om RSM. Bra cirkulation igen den är det viktiga. Karet fungerade väldigt bra med skivor och mjukisar.

 

MVH Lasse

PS måste erkänna att jag inte rengjorde filtermattan mer än högst 4 gånger under dessa sju åren - men det kan jag ju inte skriva - någon kan få för sig att göra samma :) Men filtermattan var 40 cm hög, 12 cm bred och 10 cm tjock. Var gjort så att vattnet baserade horisontalt genom ytan 40*12 cm. Och bra fart - ca 3 - 2,5 kubik i timmen

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...