Gå till innehåll

ROWAPhos-experter se hit


Capote

Rekommenderade inlägg

Tänkte lägga in ett litet collage på några av mina koraller före och efter fosfat-filtret. Jag vill gärna tro att den positiva utvecklingen i polyper och färg beror av fosfatminskningen i burken för det är den enda förändring jag gjort. Man måste ju tro så för att försvara sina investeringar eller hur?. Det är cirka 3 veckor mellan bilderna till vänster(före RowaPhos) och höger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte det nya Fosfat testet (Rowa) och fick en smärre chock - på Salifers test har jag alltid legat på 0 - på Rowa hade jag det HÖGSTA värdet - 0,14! Det är ett färgtest med två behållare - en för referens och en för mätning. Ganska lätt att läsa av. Nu efter två veckor av "baktieriematning" ligger värdet på 0,08!

Man KAN faktiskt ligga på 0 - jag känner de som gör det - akvariet kraschar inte men alla koraller klarar inte aklimatiseringen! De som klarar det får fina färger!

Mitt mål är att sänka fosfatet nära 0 men att fortsätta mata burken med lite nitrat som tillsats (natriumnitrat) för att ge näring åt korallerna. Får se vad som händer - det kan kosta några koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittar på mittbilden och funderar.

Järn förstärker grön färg på koraller. Jag prövade ett tag med en droppe 30% järncitratlösning per dag till mitt samlade system men den gröna färgen blev inte bättre utan det enda jag såg var att de gula började skifta litet mot grönt så då slutade jag.

Rowaphosen är ju järnbaserad så den kanske håller upp järnhalten i vattnet. Jag har läst om prov med litet Rowaphos på botten i refugium för att gynna Caulerpatillväxt så det kan tydligen avge litet järn.(Ej mätbart).

Var köpte du fosfattestet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittar på mittbilden och funderar.

Järn förstärker grön färg på koraller. Jag prövade ett tag med en droppe 30% järncitratlösning per dag till mitt samlade system men den gröna färgen blev inte bättre utan det enda jag såg var att de gula började skifta litet mot grönt så då slutade jag.

Rowaphosen är ju järnbaserad så den kanske håller upp järnhalten i vattnet. Jag har läst om prov med litet Rowaphos på botten i refugium för att gynna Caulerpatillväxt så det kan tydligen avge litet järn.(Ej mätbart).

Var köpte du fosfattestet?

Klart intressant synpunkt. Jag har också några acroporor som klart skiftat över från brunt mot grönt och det har jag hållit nedgången i fosfat som ansvarig för. Möjligtvis får man något lite järn från Rowa som förstärker den processen.

Magnus: Jag är också intresserad av var du köpte Rowatestet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte det nya Fosfat testet (Rowa) och fick en smärre chock - på Salifers test har jag alltid legat på 0 - på Rowa hade jag det HÖGSTA värdet - 0,14! Det är ett färgtest med två behållare - en för referens och en för mätning. Ganska lätt att läsa av. Nu efter två veckor av "baktieriematning" ligger värdet på 0,08!

Man KAN faktiskt ligga på 0 - jag känner de som gör det - akvariet kraschar inte men alla koraller klarar inte aklimatiseringen! De som klarar det får fina färger!

Mitt mål är att sänka fosfatet nära 0 men att fortsätta mata burken med lite nitrat som tillsats (natriumnitrat) för att ge näring åt korallerna. Får se vad som händer - det kan kosta några koraller!

Klart att korallerna ska klara mycket låga värden nitrat, På reven är det ca 0,1 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...