Gå till innehåll

Underdimensionerad Tunze 9004?


Rekommenderade inlägg

Min Tunze 9004 skummare fungerar bra direkt efter att jag gjort rent stigröret, men redan efter något dygn slutar den producera mer avskum, kanske beroende på att det då hunnit bildas en beläggning på insidan av stigröret. Jag brukar göra rent stigröret nästan dagligen, men det har jag aldrigt behövt göra med någon annan skummare. Skall detta tolkas som att skummaren är underdimensionerad för mitt akvarium? Akvariets vattenvolym är på ca 250 liter, och borde ha ganska låg belastning (innehåller bara lite levande, som jag matar ganska sparsamt).

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom att den skummade för lite hade jag problem med att skummarkoppen var för liten (ungefär 8 x 8 cm ). Så när det var en tredjedel i skummarkoppen var det fullt av skum upptill i koppen och det bromsar vidare skumning.

Enligt min erfarenhet behöver koppen vara ungefär 11 cm för att skummet skall kunna sjunka ihop. Tunze 9012 har något mindre kopp än det men ovanligt hög så det verkar som om den fungerar skapligt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag provade att öppna luftskruven helt, och nu efter en vecka verkar det fungera aningen bättre: mer men tunnare avskum, mindre beläggning i stigröret och kanske mindre sega bubblor som blockerar. Även vattennivån kan påverka skummet enligt den nya versionen av manualen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...