Xerxes Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 Hej,Finns det någon som äter sådant? Lägger sig överallt och bränner sina grannar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 är det dom vita sakerna är det rörmask,filtrerare,dom bränner ej,möjligen kväver, tror pincetterna gillar dessa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Xerxes Postat 26 december 2005 Författare Dela Postat 26 december 2005 Jag menar de bruna bolstren eller fjunen. Likanar rörmask men är inte ett djur, snarast någon form av växt. Bränner mycket starkt t.o.m så det känns i fingrarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 glasroser kanske ,kan du ta en närbild? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 för mej ser de ut att vara acrozoanthus som bränner rätt friskt och de finns nog inget som äter dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Xerxes Postat 26 december 2005 Författare Dela Postat 26 december 2005 Förstorad bild. Bolstrens storlek ca. 3-10 mm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 länk http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=676 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 En stålborste och ett grundligt borstande är ingen dum idé. Ta ur stenen/stenarna och borsta som själva he*¤!¤#&.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 att ta ur och borsta sten, är alltid en riktigt dum idé, en stålborste är väl dessutom behandlad med petroleumprodukter i rostskydds-syfte tror jag- vilket placerar det ännu lägre ner på skalan!Kanske nån av fjäril som äter dessa, kleeini,rostratus etc Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 Jag har använt stålborste många många gånger utan problem och jag tycker inte en stålborste är en dum idé utan en bra vän mot odjur som hydror, skiv Och kolonianemoner + en massa dumma alger men greger får väl tycka som han vill men jag har som sagt använt stålborste en herrans massa gånger genom åren utan att få några problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 Följer du Svärds råd så använd handskar och se till så inga rester finns kvar på stenen när du för tillbaka den till karet. Detta är en zoanthid och de innehåller ibland gifter som kan vara farliga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 26 december 2005 Dela Postat 26 december 2005 Ett annat tips är att kassera all sten med dessa odjur på och ersätta med ny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 27 december 2005 Dela Postat 27 december 2005 Jag skulle gissa på att det är Hydractinia-hydroider. Utssendemässigt stämmer det ganska bra iaf. Kolla gärna påhttp://www.meerwasser-lexikon.de/de/57/821/Hydractinia/sp..htmHow mig så växte de här mycket snabbt, men brände inte så mkt. Det var snarare problem med att de skuggade och växte över andra koraller. Jag plockade bort manuelt och borstade en del med mjuk tandborste och sköljde sen med sötvatten innan jag satte tillbaka stenen. Det hjälpte marginellt. Nu när jag fått ner nitrat och fosfathalten i mitt kar så växer de inte alls lika snabbt längre. Det lilla jag har kvar nu ser jag inte som något problem.Pincetter rörde aldrig dem hos mig iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 27 december 2005 Dela Postat 27 december 2005 Tippar på Parazoanthus gracilis. http://hem.bredband.net/maxstr/saltwater/gracilis.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 27 december 2005 Dela Postat 27 december 2005 isåfall tycker jag är det bättre att byta ut stenen, risken med skrubbandet är att det blir rester kvar som förökar sig ännu snabbare och att stenen får så att säga börja om sin inkörningsprocess.Jag tror också ett det är hydroiden ,hydractina, som brukar växa över och kväva andra koralldjur i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 december 2005 Dela Postat 27 december 2005 Parazoanthus är det inte. Med utvecklade polyper har den en diameter mellan 1,5 och 3 cm beroende på vattenvärdena. Både Parazoanthus och Acrozoanthus tar byten aktivt, man ser att en tentakel drar ihop sig när den får tag i något ätbart. Om du stryker med fingret över kolonianemonen drar den ihop sig till en liten "boll".Hydroiden har ett styvt skaft så om man pillar på den står skaftet kvar: En millimeter grovt och fem - tio mm långt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Xerxes Postat 27 december 2005 Författare Dela Postat 27 december 2005 Beskrivingen på Parazoanthus verkar vara rätt. Det är nog hopplöst att borsta eller skrubba allt bort. Jag har dock lyckats at ta bort (begränsa) denna ohyra på platser där det kan skada koraller. Denna ohyra har medkommit med levande sten. Till saken hör att denna ohyra har en livscykel som är omkring två veckor, först växer den till sig, blomstrar och sedan vissnar den, för att sedan igen upprepa proseduren. Jag funderade också på att en rostratus kunde vara intresserad av dessa, men ifall de inte ingår i dess meny och i brist på glasrosor, skulle den antagligen kalasa på mina rörmaskar. Jag måste nog prova i vilket skede av ohyrans livcykeln den effektivast kan likvideras. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Xerxes Postat 27 december 2005 Författare Dela Postat 27 december 2005 Oups.Jag menade att Hydractinia-hydroider är rätt, inte Parazoanthus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.