Gå till innehåll

Vem äter sådant här?


Xerxes

Rekommenderade inlägg

att ta ur och borsta sten, är alltid en riktigt dum idé, en stålborste är väl dessutom behandlad med petroleumprodukter i rostskydds-syfte tror jag- vilket placerar det ännu lägre ner på skalan!

Kanske nån av fjäril som äter dessa, kleeini,rostratus etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt stålborste många många gånger utan problem och jag tycker inte en stålborste är en dum idé utan en bra vän mot odjur som hydror, skiv Och kolonianemoner + en massa dumma alger men greger får väl tycka som han vill men jag har som sagt använt stålborste en herrans massa gånger genom åren utan att få några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gissa på att det är Hydractinia-hydroider. Utssendemässigt stämmer det ganska bra iaf. Kolla gärna på

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/57/821/Hydractinia/sp..htm

How mig så växte de här mycket snabbt, men brände inte så mkt. Det var snarare problem med att de skuggade och växte över andra koraller. Jag plockade bort manuelt och borstade en del med mjuk tandborste och sköljde sen med sötvatten innan jag satte tillbaka stenen. Det hjälpte marginellt. Nu när jag fått ner nitrat och fosfathalten i mitt kar så växer de inte alls lika snabbt längre. Det lilla jag har kvar nu ser jag inte som något problem.

Pincetter rörde aldrig dem hos mig iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

isåfall tycker jag är det bättre att byta ut stenen, risken med skrubbandet är att det blir rester kvar som förökar sig ännu snabbare och att stenen får så att säga börja om sin inkörningsprocess.

Jag tror också ett det är hydroiden ,hydractina, som brukar växa över och kväva andra koralldjur i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parazoanthus är det inte. Med utvecklade polyper har den en diameter mellan 1,5 och 3 cm beroende på vattenvärdena. Både Parazoanthus och Acrozoanthus tar byten aktivt, man ser att en tentakel drar ihop sig när den får tag i något ätbart. Om du stryker med fingret över kolonianemonen drar den ihop sig till en liten "boll".

Hydroiden har ett styvt skaft så om man pillar på den står skaftet kvar: En millimeter grovt och fem - tio mm långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beskrivingen på Parazoanthus verkar vara rätt. Det är nog hopplöst att borsta eller skrubba allt bort. Jag har dock lyckats at ta bort (begränsa) denna ohyra på platser där det kan skada koraller.

Denna ohyra har medkommit med levande sten. Till saken hör att denna ohyra har en livscykel som är omkring två veckor, först växer den till sig, blomstrar och sedan vissnar den, för att sedan igen upprepa proseduren.

Jag funderade också på att en rostratus kunde vara intresserad av dessa, men ifall de inte ingår i dess meny och i brist på glasrosor, skulle den antagligen kalasa på mina rörmaskar.

Jag måste nog prova i vilket skede av ohyrans livcykeln den effektivast kan likvideras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...