Gå till innehåll

Alg jävulskap!


per.w

Rekommenderade inlägg

Behöver hjälp med att få bort dessa jävla skitalger. Vet inte om det är dino eller cyano. Det exploderar varje dag över all sand. Inte levande sten eller koraller. Men varje dag exploderar det över all sand. Jag rör om i sanden så det försvinner och nästa dag är det fullt igen... Jag behöver tips på behandling och utan att ha tittat på det mer i mikroskop så måste det vara kisel, cyano eller dino!! I det triton test som kom tillbaka för några veckor sedan, så verkade inte kisel vara ett problem och inte fosfat heller...

Tacksam för råd...

2016-06-15 20.14.11.jpg

2016-06-15 20.14.20.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade exakt den där algen! Är som hår eller hur? Jag "dammsög" sanden vid vattenbyten, ökade transporten med en bättre refugium lampa och skaffade mig en salarias som åt det som en galning. Tog drygt 2 veckor. Troligen p.g.a mycket näring som byggs upp i sanden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna inte bort fosfaten ännu.

I många fall suger alger/cyano i sig fosfatet så fort det blir tillgängligt, och man får därför låga eller nollade resultat från vattentester. Oftast då beror det på at sten och substrat blivit mättad på fosfat.

 

Jag skulle rekommendera att köra lite GFO och trappa upp vattenbytena lite så att fosfaten lakas ur.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som det jag hade, det är cyano. Jag körde på med en jäkla massa Vattenbyten, men det hjälpte inte, så till sist köpte jag cyanoremover och nu är det nästan helt borta. Det är säkert smart att först försöka gå den "naturliga vägen", men funkar inte det så kan jag rekommendera Aqua connect cyanoremove...då behöver man inte stänga av skummaren. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma alger som kom ett par månader efter uppstart. Jag är stark motståndare till snabba lösningar med hjälp kemikalier så jag sög ut allt skräp ett par-tre gånger i veckan. Det tog fem-sex veckor att bli av med skiten. Nu är det borta och sanden är kritvit. Tålamod är nyckeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...