Gå till innehåll

Aqua Medic Marin 1000


Guest junkie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Idag har jag ett internt system från Deltec så jag har ingen erfarenthet av sump.

Undrar om det är någon som använder eller har erfarenheter av Aqua Medic Marin 1000?

Jag skall flytta till hus och köpa mig ett hörnakvarium och väggen intill ligger tvättstugan där ja skall ha all utrustning. Dock är platsen inte direkt jättestor så jag tänkte att ett AM system inte är helt fel.

Det där med biobollar har det ju diskuterats fram och tillbaka på forumet men jag har inte kunnat besluta mig för om det är bra eller dåligt. Skulle vilja ha lite hjälp med guidning.

Hörnakvariumet kommer att vara runt 300-400l.

Skåpet som allt skall vara i är ett vanligt 60x60 skåp. Självklart kommer jag att kunna använda mig av mer utrymme men "har lovat" att inte bygga om tvättskugan till en sump.

Tacksam för rådgivning.

MVH, Andreas

post-1366-14468912394616_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Kanske får omformulera min fråga då ingen verkar använda sig av kompletta filter / skummar system utan tillverkar egna sumpar.

Skulle vilja ha lite tips och råd hur jag skall gå tillväga, hur skulle ni ha gjort?

Det går ju att köpa ett glasakvarium och tillvera en sump enligt de tips och råd som finns här på forumet.

Igår var jag även hos Herkules zoo i Göteborg och frågade om borrning av hål i botten. Han sa att det blir en väldig försämring i glaset efter hålet då trycket är så stort. Han rekomenderade att lägga in en extra glasskiva i botten för att inte riskera något. Hur har ni gjort för jag antar att nästan alla som har sump har utavrinningsbox och borrat hål i botten av akvariet.

Tacksam för lite tips och råd.

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis lyssna inte på Herkules alls tycker jag. Kommer med konstiga förklaringar och att det ej går då jag själv frågat om saker blev mer eller mindre idiot förklarad när jag frågade...

Gör så att du köper dig ett akvarium som du bygger om till sump. Inreder detta med olika fack för skummare etc. Om du kör med en extern pump utanför sumpen så får du borra i glaset. har själv använt mig utav Dremmel metoden för att få upp ett 45mm hål gick kanon. Annars så kan du ju alltid ha en intern pump i det sissta facket för retur till akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig och kommer nog aldrig att köpa något saltis från Herkules men iom att dom tillverkade akvarium för ca: 25 år sedan så hörde jag med dom ang. borrning för dom borde ha en viss erfarenhet men det verkar inte som om dom behärskar detta område. Herkules är en bra affär om man vill ha guppy och andra "sötsaker" ;-)

Tack för tipsen, skall nog köpa mig ett glasakvarium och bygga själv, känns nästan bäst nu när jag har nästan 1 års salterfarenhet och mitt nuvarande akvarium har ju funkat bra och har sätt en del saker man vill ändra på i nästa projekt.

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan fråga, skall man alltid ha frigolit under när man borrat hål i botten på akvariet?

Hade tänkt mig ett Juwel hörnakvarium (Trigon 350l) som är en hel möbel.

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...