Gå till innehåll

kontinuerlig KH-mätning...när kan vi köpa den prototyp som lär finnas?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Den här mojängen som nån snubbe i öst har själv byggt ihop som mäter KH kontinuerligt lär ha tillverkats i flera exemplar och testats ordentligt. Så var är den och varför får vi inte se den på marknaden eller tillgång till den?
Har nån en kontakt?

Rent tekniskt finns två sätt att mäta kh kontinuerligt på(finns fler så berätta för mig)
Där jag är rätt säkert efter att ha sett bilder på apparaten att den tillämpar metod 2

Metod 1) man mäter pH och CO2(aq) kontinuerligt och då går det med en formel räkna ut KH då det finns ett matematiskt samband mellan kh/pH/co2(aq). 
Svagheten är att pH-mätningen måste va mkt exakt o kommer kräva en dyr elektrod o tät kalibrering. 
Metod 2) man surgör vattenprovet med tex saltsyra, ner till ett pH på 2. Då får man exakt alla karbonater att övergå till co2(aq). Därefter mäts co2(aq) (mäts kontinuerligt). Genom att ta detta mätvärde minus mätvärdet på co2(aq) innan surgörningen får vi mängden karbonater i vattnet innan surgörningen. Sen kan man med enkel matematik räkna om det till tex dKH. 
Denna metod är bättre tror jah för den kräver ingen pH-mätning utan enbart mätning av CO2(aq). CO2 i vatten mäts med en infraröd sensor och den är dyr. Resten är billiga saker. 
Sen krävs ju nån form av mekanisk lösning för att tillföra vattenprovet en viss mängd syra. Det ser ut på de bilder jag sett att så sker. 

Jag kan tänka mig att noggrannheten vid metod 1 är högst 0.5dkh o priset på en sån konstruktion borde bli närmare 10000kr. Det finns ingen marknad för det priset. 
Den andra metoden där hänger bara noggrannheten på CO2 mätningen. Kanske i slutändan vi där kan få en noggrannhet i bästa fall på 0.3dkh. Priset för den metoden är ju i princip co2 mätningen o med en serietillverkning kanske man får ner priset. Den kanske kan kosta i bästa fall halva priset mot den första metoden. Om den verkligen är såpass noggrann o co2 sensorn ej kräver alltför tät kalibrering så finns nog en grupp galningar som mig själv som skulle kunna lägga den summan för kontinuerlig kh mätning.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade varit villig att betala 5000kr för att få KH-mätningen automatiskt om man bara behöver kalibrera en gång i månaden.

detta hade nog gjort min och många andras akvaristik mycket lättare och många krascher kan kanske undvikas (eller skapas om instrumentet inte ger rätt info).

jag tänker att butiker hade garanterat varit beredda att betala minst 20.000kr för en sådan lösning, då deras KH svänger kraft i karen eftersom koraller åker i och ur hela tiden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3 juli 2016 at 22:29, nike83 sa:

jag hade varit villig att betala 5000kr för att få KH-mätningen automatiskt om man bara behöver kalibrera en gång i månaden.

detta hade nog gjort min och många andras akvaristik mycket lättare och många krascher kan kanske undvikas (eller skapas om instrumentet inte ger rätt info).

jag tänker att butiker hade garanterat varit beredda att betala minst 20.000kr för en sådan lösning, då deras KH svänger kraft i karen eftersom koraller åker i och ur hela tiden.

ja, det finns säkert en marknad, och eftersom prylen finns, så undrar jag baran en aning både otåligt o lite irriterat, varför man sitter o håller på den??...ut med den...den lär ju va testad av flera hundra akvarister eller fler, i flera års tid  enligt uppgift från bla Bioted osv. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...