Gå till innehåll

lite funderingar kring inköp av ny fisk..


hbmannen

Rekommenderade inlägg

sitter just nu å funderar på att köpa inlite fisk till nya tanken, och ja har hittat de ja VILL ha. nu skulle ja vilja bolla dom me er å höra va ni har för erfarenheter av dessa fiskar OCH om man kan ha fler av en och samma art av dessa som följer..

1 Forcipiger flavissimus.. ett flertal helst

2 Pomacanthus imperator.. 1st e tänkt

3 Acanthurus Sohal.. 1st e tänkt

4 Acanthurus Lineatus.. 1st e tänkt

5 Acanthurus achilles.. 1st e tänkt

6 Acanthurus japonicus.. 1st e tänkt

7 Acanthurus lucosternon 1st e tänkt

8 Paracanthurus hepatus.. helst ett flertal

9 Pseudochromis paccagnella.. helst ett flertal

de invånare som finns i nu e som följer..

1 st naso lituratus

1 st koran kejsare (angelfish)

1 st flavissimus

1 st hepatus

1 st coris formosa

4 st Ptereleotris zebra

2 st nemateleotris decora

1 st nemateleotris magnefica

1 st Mandarin

3 st amphiprion rubrocinctus ( clown )

1 st canthigaster solandri

4 st chromisar

va tror ni om denna mix.. kan de gå tro..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du inte det kan nog bli svårt att ha Sohal, Lineatus, Achilles och Leucosternon tillsammans? Jag har ingen egen erfarenhet av alla dessa, men de tillhör ju de svårare och mer aggressiva kirurgerna allihop. Eller har jag missförstått listan, 1-9 är kanske intressant/önskvärda, men inte alla tillsammans?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja vet att dom hör till skaran svårare, men va vore de för utmaning annars?

de ja tänkte mest på är om de e möjligt att få dessa att gå ihop eller om de e helt omöjligt. om de går så vill man ju så klart prova på..

ja skulle kunna tänka mig att man byter ut ett par av dom mest aggresiva och satsar på ett stim lucosternor istället..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller kirurgerna så skall du köpa alla samtidigt och släppa ner dom, det minskar agressionerna och då borde de gå att ha ihop.

Om du köper några kirurger och senare köper ytterligare en så är det vanligt att de befintliga kirurgerna jagar ihjäl nykomligen.

Om du vill köpa kirurgerna i omgångar så är vissa mer agressiva än andra och de agresivaste arterna köps sist. achilles är definitift en av de sista kirurgerna som köps in.

Om du känner till sötvatten så har de ett liknande beteende som Tanganyika ciklid släktet Tropheus (vad gäller "slagsmål";) ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, själv provade jag med Acanthurus Lineatus & Acanthurus lucosternon i ett 600 L kar och det funkade inte alls. lucosternon gav inte lineatusen en chans att komma fram ens. Och när han kom fram så jagade han honom hela tiden.. Och all stress blev tyvärr hans död.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skriver lite kommentarer med STORA BOKSTÄVER efter varje art.

1 Forcipiger flavissimus.. ett flertal helst.

KAN VARA SVÅRA ATT PARA IHOP. LYCKAS MAN FÅ TVÅ SOM TRIVS IHOP SÅ ÄR DET INGA PROBLEM, MEN DET KAN LIKA GÄRNA SLUTA MED ATT DE SLÅR IHJÄL VARANDRA.

2 Pomacanthus imperator.. 1st e tänkt

VISS RISK ATT DEN BRÅKAR MED KORAN KEJSAREN. MEN HÄR ÄR CHANSERNA GANSKA GODA ATT DET LYCKAS BRA.

3 Acanthurus Sohal.. 1st e tänkt

SNABBSIMMANDE FISK SOM KAN VARA MYCKET AGGRESIV. SVÅR ATT HÅLLA MED LIKNANDE KIRURGER.

4 Acanthurus Lineatus.. 1st e tänkt

TROLIGEN DEN MEST AGGRESIVA AV KIRURGERNA OCH DESSUTOM SVÅRSKÖTT. FUNDERA PÅ OM DU VERKLIGEN VILL CHANSA MED EN LINEATUS?

5 Acanthurus achilles.. 1st e tänkt

MKT SVÅRSKÖTT! ÖVERLEVER ENDAST SÄLLAN MER ÄN NÅGRA MÅNADER I AKVARIET. ATT SÄTTA NER DEM MED AGGRESIVA KIRURGER SÅSOM SOHAL OCH LINEATUS GÖR INTE ODDSEN BÄTTRE. AVSTÅ GÄRNA.

6 Acanthurus japonicus.. 1st e tänkt

HYFSAT LUGN JÄMFÖRT MED LINEATUS OCH SOHAL. LÅNGT IFRÅN LÄTT, MEN DEN LÄTTASTE ACANTHURUS'EN HITTILLS.

7 Acanthurus lecosternon 1st e tänkt

LIGGER MELLAN JAPONICUS OCH SOHAL I AGGRESIVITET. ÄR OCKSÅ KÄNSLIG.

8 Paracanthurus hepatus.. helst ett flertal

DEN LÄTTASTE OCH MINST AGGRESIVA AV DE KIRURGERNA DU NÄMNER. DE KAN LÄTT FÅ PRICK, MEN MED ETT EFFEKTIVT UVC SÅ ÄR DET INGA STÖRRE PROBLEM.

9 Pseudochromis paccagnella.. helst ett flertal

SÄLLAN DE GÅR ATT HÅLLA I PAR ELLER GRUPP. MKT AGGRESIVA MOT ARTFRÄNDER. SATSA HELLRE PÅ PSEUDOCHROMIS FRIDMANI OM DU VILL HÅLLA FLERA.

1 st coris formosa

BLIR STOR OCH ELAK. KAN MKT VÄL PLOCKA SMÅFISK OCH RÄKOR FÖR DIG SENARE. SE UPP!

1 st canthigaster solandri

KAN OCKSÅ PLOCKA SMÅFISK OCH RÄKOR NÄR DEN BLIR STÖRRE.

Sammantaget så tror jag du gör det väldigt svårt för dig om du verkligen kör på din tänkta mix av fiskar. Där är för mkt aggresivitet och känsliga fiskar för att det ska funka. Visst, det kan gå bra men om du väljer bort några av värstingarna så ökar dina chanser markant!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sohal,achilles,lineatus,japonicus och leucosternon är nog ett definitivt ett problem tillsammans i ett kar av den storleken!

Achanturus-arterna är alltid riktigt aggressiva och revirhävdande,med sohal, achilles och lineatus is spetsen.

Men jag misstänker att leucoternon och japonicus också är ett problem tillsammans.

Spontant känns det som om du skulle behöva bortåt en 3 kubik för alla dom där firrarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,rejäl matning ,när akvariet var väl fylt så 1st 100gkaka artemia om dagen eller ca 1kg Hikari alga wafer i månaden,det är bättre med Hikari, skitar inte ner vattnet så mycket.Stefan

I´ll be damned...

Nätt liten skummare till det??

Lyckas man och har utrymme så är det grymt med ett gäng kirurger!

Men det är ene sura fiskar du valt H-b.. Fast vackra!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sohal o linneatus har jag själv,och det funkar ännu,dock är sohalen större än linneatusen,i mitt kar med en del kirurger är det sohalen som bestämmer,tycker dock inte den är aggresiv direkt,han simmar bara efter andra kirurger

som då sticker,hepatus har jag ingen erfarenhet av,men är dom så mycket "värre" än sohal och linneatus.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sohal o linneatus har jag själv,och det funkar ännu,dock är sohalen större än linneatusen,i mitt kar med en del kirurger är det sohalen som bestämmer,tycker dock inte den är aggresiv direkt,han simmar bara efter andra kirurger

som då sticker,hepatus har jag ingen erfarenhet av,men är dom så mycket "värre" än sohal och linneatus.......

köpte du dina kirurger samtidigt eller " la" du till sohalen sist??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...