Gå till innehåll

lite funderingar kring inköp av ny fisk..


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Jag skulle tycka att det var intressant och höra från nån som har haft flera fullvuxna Achanturus arter tillsammans i sitt akvarium över en längre tid. Typ 3-5 år tillsammans som stora 20-30 cm fiskar.

Av vad jag förstår så verkar ingen ha haft det på forumet, fast jag kan ha fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft massa kirurger i mitt akvarium (375 liter ) och det är inga problem att ha de du skriver tillsammans så länge det finns utrymme till dem. Så fort någon av dem anser att det är för lite utrymme kommer den att försöka jaga iväg de andra.

Detta leder oftast till att de känsliga fiskarna blir sjuka väldigt lätt. Fiskar som A. Lineatus, A. Sohal och A. Leucosternon nöjer sig inte heller med att bara jaga iväg de andra utan de försöker också väldigt ofta ta död på dem.

Under den perioden, några månader, jag hade A. Achilles, A, Sohal, A, Lineatus och A. Tennetii i mitt kar och de var lagom stora syntes inga aggressioner alls. När sedan A. Sohal växte ifrån de andra blev det ett helt helvete och dödsjakterna avlöste varandra.

För att lugna ner det sålde jag först A. Sohal till en kille med stort akvarium. Han hade flera andra kirurger i sitt kar men A. Sohalen har inte ställt till med någonting alls. Troligtvis för att storleken på det akvariet är tillräcklig.

I mitt kar lugnade det sig i några veckor sedan tog den näst största och nästa elakaste över, A. Lineatus.

Personligen skulle jag gärna testat alla fiskarna igen tillsammans om jag hade ett akvarium i rätt storlek och framförallt i rätt längd. De flesta kirurger är inte så beroende av djupet på karet utan det är bättre att de kan sträcka ut.

Ditt akvarium verkar ha rätt längd men för att det skall funka behöver man också möblera det rätt annars kommer det inte att fungera med kirurger som är revirhävdande. Med revirhävdande menar jag fiskar som i naturen håller "sina" områden väldigt markant. Exempel A. Sohal och A. Lineatus. Ibland kan fiskar som Z. Xanthurum och andra från det släktet räknas som revirhävdande men det tycker jag är att överdriva.

Var hemma hos en kille med ett 1500 liters som har i stort sett de kirurger som finns på marknaden och han hade nyligen stoppat i en mager A. Achilles och i det karet gick redan fullvuxna kirurger av bland annat: A. Sohal, A. Leucosternon, A. Lineatus, Z. Flavescense, Z. Xanthurum, Z. Desjardii, A. Japonicus och många många flera.

Det finns bilder på hemsidan till deras nystartade grossist firma. Jag länkar till bilderna i inlägget under. Om det är opassande så får någon moderator radera det och så kan du skicka ett pm till mig så får du den via mail/pm

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma akvarium på båda bilderna men matning sker på den nedre bilden.

När jag var där och kollade var A. Achillesen väldigt mager och hade bara gått där några veckor. Efter bilden att dömma så är den lika stor som A. Leucosternon och de övriga fiskarna som är de största jag någonsin har sett i ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...