Gå till innehåll

Kaurisnäcka


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en kaurisnäcka........porslinssnäcka stor som en knytnäve.

Har lite frågor om den...

Jag har sökt i böcker o på guiden men inte hittat nått om den.

Hur sköter man den ....är den känslig osv...

nån som kan svara?

köpte den på korallfisken i linköping men fick inte så mycket info där heller förutom att den äter alger och att jag utan problem kunde ha den.

/Anders

är på jakt efter fraggar och en kalkmixer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försäljning av djur

Den som säljer djur yrkesmässigt ska lämna med en skriftlig skötselanvisning (faktablad) om alla djur som säljs. Faktabladet ska bland annat innehålla uppgifter om hur stort djuret kan bli, normal livslängd, samt vilka utrymmen, vilken skötsel och föda det behöver för att må bra.I tredje kapitlet av föreskriften L 80 (DFS 2004:16) anger Djurskyddsmyndigheten vilka uppgifter ett faktablad ska innehålla.

Vid handel med utrotningshotade djur krävs tillstånd från länsstyrelsen samt CITES-intyg för varje enskilt djur från Jordbruksverket. Av de djur som vanligtvis säljs i zoobutiker är det framför allt vissa reptiler och vissa papegojarter som kan vara hotade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 § Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om

1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,

2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,

3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,

4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,

5. fiskarnas behov av vattentemperatur,

6. fiskarnas behov av ljus,

7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,

8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt

vatten, samt

9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilka

åtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen för

övervintring och vid utsättningen igen på våren.

Allmänna råd till 3 kap. 4 §

Om djuret omfattas av bestämmelser i CITES bör detta framgå av

faktabladet. Faktabladet bör även innehålla uppgifter om lämplig referenslitteratur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns folk som köpt en "oansenlig liten snäcka" som visar sig vara en Conus snäcka som inte bara dödar fiskarna utan även är dödligt giftig för människor. Ibland är okunskapen bland handlarna oroväckande bristfällig. Jag har alltid med mig ett lexikon till butiken om jag skulle stöta på ett djur/korall jag inte känner till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Border du inte ta reda på hur djuret mår bäst av innan du slänger upp plånboken och köper. Tycker desutom att Korallfisken i Linköpinge borde informera dig om djuren de säljer. Kan inte Korallfisken detta har de helt enkelt inte kompetens att sälja djuret. /Marcus

Tycker inte att du ska vara så hård mot Anders. Han har ju fått information om att den äter alger och inte ska vara några problem för honom att ha. Sen är ju frågan hur mycket man litar på handlaren.

Om man är nybörjare så tror man ju ofta på allt man hör som sägs med någon auktoritet. Sen kan ju det vissa sig vara ren skit. Inte så lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försäljning av djur

Den som säljer djur yrkesmässigt ska lämna med en skriftlig skötselanvisning (faktablad) om alla djur som säljs. Faktabladet ska bland annat innehålla uppgifter om hur stort djuret kan bli, normal livslängd, samt vilka utrymmen, vilken skötsel och föda det behöver för att må bra.I tredje kapitlet av föreskriften L 80 (DFS 2004:16) anger Djurskyddsmyndigheten vilka uppgifter ett faktablad ska innehålla.

Vid handel med utrotningshotade djur krävs tillstånd från länsstyrelsen samt CITES-intyg för varje enskilt djur från Jordbruksverket. Av de djur som vanligtvis säljs i zoobutiker är det framför allt vissa reptiler och vissa papegojarter som kan vara hotade.

I den bästa av världar kanske.........

Dom enda jag vet som lämnar skötselblad är Orchidéhuset och dom säljer orkidéer inte djur. Tror faktiskt jag har sett något ställ med infoblad på Akvarielagret också.

CITES-certifikat behövs nog bara när man handlar med djur och växter som finns i Appendix II och III över gränser. Dessutom kan krävas "sundhetsintyg".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Border du inte ta reda på hur djuret mår bäst av innan du slänger upp plånboken och köper. Tycker desutom att Korallfisken i Linköpinge borde informera dig om djuren de säljer. Kan inte Korallfisken detta har de helt enkelt inte kompetens att sälja djuret. /Marcus

håller med om att säljaren bör ha information,men vem har inte (tyvärr)någon gång handlat på impuls?

har ej handlat av korallfisken,men dom lär ju kunna sin sak,men kolla länkarna ovan Wrooom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...