DennisL Postat 18 augusti 2016 Postat 18 augusti 2016 Hej! Har haft mitt kar igång nu några månader och det funkar hyffsat, förutom en del cyano som börjar försvinna. Nu ska jag sätta i några montipora fraggar. Min fråga gäller nitrat, när jag mäter nitrat så visar den alltid noll, och detta är ju inte särskilt bra för korallerna. Hur får man upp nitrat utan att fosfaten också sticker iväg. Vid mätning av fosfat så ligger den mellan 0 och 0,04, har varit så nu i ett par månader. Ska jag dra upp på matningen? Är orolig för att cyano ska komma tillbaka. Mvh Dennis Citera
Perk Postat 18 augusti 2016 Postat 18 augusti 2016 Du kan ju alltid tillsätta nitrat. Men varför inte prova hur det går först? Bara för att testet visar noll så betyder inte det att det är noll. Dvs det är inte säkert att testet klarar så låga nivåer. Men som sagt det går att tillföra nitrat utan att höja fosfat. Skickat via Tapatalk Citera
Lasse Postat 18 augusti 2016 Postat 18 augusti 2016 (ändrat) Femtielftemetoden. Ta 40 gram KNO3 eller NaNO3 till 460 gram vatten. 1 ml av den lösningen höjer nitratnivån på 100 liter med ca 0,5 ppm (mg/l) Stig har en dosering också. NaNO3 (natrium nitrat) kallas också Chile salpeter. Kaliumnitrat (KNO3) kallas även för salpeter. Bägge kan hittas i livsmedelsaffärens kryddhylla eller vad gäller Kaliumnitrat köpas här (PMDD) MVH Lasse Ändrat 18 augusti 2016 av Lasse Hjärnbödning Citera
stigigemla Postat 18 augusti 2016 Postat 18 augusti 2016 Lasse du har stavat fel. H i stället för O. 1 Citera
Lasse Postat 18 augusti 2016 Postat 18 augusti 2016 15 minuter sedan, stigigemla sa: Lasse du har stavat fel. H i stället för O. Nä - inte stavat fel utan fick nog en hjärnblödning Nu är det ändrat MVH Lasse Citera
DennisL Postat 19 augusti 2016 Författare Postat 19 augusti 2016 Okej, femtielftemetoden alltså:). Antar att det är för femtielftegången den kommer på tal. Tack för svaret, ska prova detta. Mvh Dennis Citera
Lasse Postat 19 augusti 2016 Postat 19 augusti 2016 Helt riktigt Metoden fick sitt namn när jag en gång för två år sedan skrev - För femtielfte gången - gör så här....... MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.