Gå till innehåll

Vilket lim för att limma Plexiglas


wrang

Rekommenderade inlägg

Laggeman, håller helt med. Men han skulle bygga en ytavrinningslåda som jag förmodade skall sitta inne i burken (vattnet rinner genom en standpipe eller annat via ett borrathål) i annat fall (dvs om lådan kommer utanför burken) kommer epoxy:n inte ens på fråga!

Har någon erfarenhet av Plastic Welding? (2-komp. från Biltema) limmade lite och provade dra isär fogarna för hand, verkar hålla BRA! Skall provtrycka och se vad som händer. Undrar om komponenterna är beständiga i saltvatten bara. Innehåller: metylmetakrylat och metakrylsyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ring o prata med www.akriform.se de har alla typer att Acrifix lim. Jag köpte 2 olika varianter där, en som var som vatten, typ Chloroform varianten samt en som var lite mer trögflytande. Tyvärr kommer jag inte ihåg numret på dem, fick dem upptappade i små flaskor utan etiketter. Ingen av dem krävde UV kan jag tillägga.

Men ta ett snack med Akriform så hjälper de säkert till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett UTMÄRKT förslag från jänkarna:

- Tag en normalstor glasburk.

- Tag några små bitar plexiglas.

- Släng plexi bitarna i burken.

- Häll på några deciliter aceton (billigt på Biltema).

- Stäng burken.

- Vänta i 24timmar.

- WIIIPPPS så har man fått Acrifix106 ;)

nu så är ytavriningsboxen klar!

Och den är både stark och tät. får se hur länge den håller,

men som sagt den värkar väldigt stabil.

Tack för tippset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som har tipps angående tätningen mellan min "ö-box" i plexiglas och pvc röret som kommer upp i den?

törs jag använda min hemma gjorda "röra" eller pvc-u limmet som jag vet biter på röret men ej plexit.

Eller räcker det med vanligt silicon??

vad skulle ni ha gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag läst bara för några dagar sedan att limma plexi/acryl mot PVC så skall man ha PVC cement. Det jag hadde hemma för bra länge sedan var från Tangit. Är en hundra men har för mig att det hette Tangit PVC-U Cement

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkrast är att använda en tankgenomföring. Jag skulle inte chansa på att limma PVC på Plexi.

skulle inte vara någon jätte fara om det skulle börja att läcka eftersom boxen sitter i akvariet!

men jag har inte bestämt mig för vilket sätt det blir på än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja sitter den i karet så är det ju ingen fara. Har själv limmat en koppling på min ytavrinningsbox. Gjorde ett hål för ena sidan den utan mutter och limmade denna del mot plexit är massa kontaktyta då man limmar den dikt ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Måste man limma?

Om man limmar silicon en jäkla massa, låter det torka och sedan skruvar åt borde det bli som en packning, eller?! Borde fungera på genomföringar. Annars borde det gå att köpa 1dm siliconslang och skära små ringar som packningar.

Spånar på "galna" ideer till mitt eget tankbygge =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias, om du skall ha grejor i karet, är det inte att rekommendera skruvar. Men i övrigt tycker jag man KAN göra som du säger så länge skruvarna befinner sig utanför karet. Det är så man bygger egna lådor till PC vattenkylning etc...

Då kan man dra åt skruvarna lite (, silikona i skarven, vänta minst 24timmar, sedan dra åt skruvarna. Jag har provat lite och tycker att 8mm plexi fungerar bäst ihop med RF skruv på 3.2x19mm förborra en 2mm hål igenom båda stycken, ytrre stycket sedan med 3.5mm + försänk sedan med 8-10mm borr ytterstycket. Blir jätte fint o prydligt faktiskt. Se upp bara när du försänker att det inte går fördjupt för det är lätthänt...

Acrifix 116 verkar fungera för PVC också förresten, bara man kan få tag på den någonstans. Acriform verkar INTE ha den :(http://www.acrifix.com/en/plexiglas/_download/download/acrifix.Par.0004.TRow.0001.TCell.0001.File.tmp/391-21%20ACRIFIX%AE%20116_d+e+f+nl+i+sp.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt borde skrivit "dra åt", jag syftade på muttern i Pvc/Vinyl/plast som sitter på genomföringarna. Uteslöt att någon någonsin skulle vara så korkad att han/hon skruvar med metall skruv i sitt kar =-)

Jag ska bygga överriningsbox i plexi, jag kommer helt klart testa Aceton metoden.

Tackar för lampan Dusan, mitt projekt håller på att ta form byggde sumpen i helgen =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wrang! Men det visste jag redan ;) det som är bra är att 116 limmar PVC oxå. Se länken ovan.

Verkar som 106 är enbart för industriell bruk då den innehåller vådliga/cancerogena ämnen. 116 är ett bättre alternativ till den.

Hade en tub 116 hemma, fungerar MYCKET bra. Tyvär är den nu slut :( Hade dåliga kanter och fick fylla MYCKET. Det var sista tuben hos glasmästaren jag köpte från. Undrade vad JMAONE skulle köpa, för om Fasadglas har 116 lär jag nog besöka dem snart ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi använder acrifix 116 på jobbet och det fungerar bra. Dock så är det ganska kort öppettid innan det börjar skinna.

OBS! för att skruva plexi ska man helst inte göra försänkta hål! Akryl är väldigt termoplastiskt och därmed kan det lätt spricka om man har en försänkt skruv som inte tillåter rörelse. Man ska även göra förborrningen minst 1mm större än skruven.

Använd skruv med platt huvud och gärna bricka. Finns även plastskruv med platt skalle.

Essve har även en speciell plastskruv som sitter bra. Dock inte rostfri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kloroform är rec. belagt men jag avråder från användning av detta då det ger benmärgskador på folk. (orsak till att man slutade använda i sjukvården). Acrofix 106 tycker jag är bäst då det inte ger krackelerningar i plexiröret. lösningsmedel ger väldigt lätt detta t.ex Acrofix 98. Ett rör som limmas typ aceton Acrofix 98 eller kloroform kommer att få en mängd fullt synliga mikrospricker om man inte fläcktventilerar.

Acrofix 106 innehåller inte dessa lösningsmedel utan Dichlormethan och Nitrometan. Det går dessutom att forma detaljer som som när de härdat är percis som solit plexi. Ett råd använd en tunn kanyl för att punktera ev. luftbubblor och av vänd limmet vid rumstemp så blir det inte så många.

Efter användning förvaras limmet gärna i kylskåp då håller det sig flera år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tack Wrang! Men det visste jag redan ;) det som är bra är att 116 limmar PVC oxå. Se länken ovan.

Verkar som 106 är enbart för industriell bruk då den innehåller vådliga/cancerogena ämnen. 116 är ett bättre alternativ till den.

Hade en tub 116 hemma, fungerar MYCKET bra. Tyvär är den nu slut :( Hade dåliga kanter och fick fylla MYCKET. Det var sista tuben hos glasmästaren jag köpte från. Undrade vad JMAONE skulle köpa, för om Fasadglas har 116 lär jag nog besöka dem snart ;)

Fasadglas hade Acrifix men endast som beställningsvara... så när jag var där idag strax innan de stängde så var det inte läge att ropa in en tub...

Googlade efter Acrifix:

http://www.akriform.se/standard.asp?varu_meny=4 (Hittade inte Acrifix 116 i deras lagerlista, men däremot Acrifix 106. (Skickade ett mail och frågade efter 116).

En tysk webshop:

http://www.yatego.com/acryl-plexiglas-shop/p,435d46183edbd,43463d358ef7d3_2,acrylkleber-acrifix-116. (9,90 EUR).

PS Glasfiber & Plastprodukter ABs webshop enl tidigare tipps i den här tråden säljer endast till företag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...