Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Vad jag minns för 15 år sedan när jag höll på med saltvatten så var testerna inte alltid helt lättavlästa då färgerna låg väldigt nära varandra. 

Blev besviken när jag insåg att Hanna checker inte har nitrattest. Vilket hade ni rekommenderat?

Mvh

Kim

Postat (ändrat)

Det finns inget riktigt bra. Salifert används mest. Håller du ett värde mellan 2 och 5 mg/l på testen har du mellan 1 och 10. Det räcker för så gott som alla kar.

Ändrat av stigigemla
Postat

Tyckte faktiskt Salifert fungerade bra, tack för tipset @stigigemla

Skyhögt värde fick jag så vet inte hur enkelt det är att avläsa låga värden då man gör det från sidan. 

Blir vattenbyte till stenen idag, skivorna som sitter på är dock riktigt svullna :)

Mvh

Kim

Postat

När man kryper ner under 2 så menar jag arr red sea´s PRO test är mkt enklare att avläsa då det är mkt större skillnad i färgerna mellan 0.5, 0.75, 1, 2 ppm...där är det mkt svårare att  se skolland på saluförts...men red sias går bara till 4 ppm så har du högre får du köra salifert, o där tycker jag det är hyfsat lätt att se om det är under eller över 5 ppm...men mkt noggrannare än så blir det inte med salifert.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...