Kimozabe Postat 8 september 2016 Dela Postat 8 september 2016 Vad jag minns för 15 år sedan när jag höll på med saltvatten så var testerna inte alltid helt lättavlästa då färgerna låg väldigt nära varandra. Blev besviken när jag insåg att Hanna checker inte har nitrattest. Vilket hade ni rekommenderat? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 september 2016 Dela Postat 8 september 2016 (ändrat) Det finns inget riktigt bra. Salifert används mest. Håller du ett värde mellan 2 och 5 mg/l på testen har du mellan 1 och 10. Det räcker för så gott som alla kar. Ändrat 8 september 2016 av stigigemla Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 8 september 2016 Författare Dela Postat 8 september 2016 @stigigemla Tackar vi för, får prova den då. Mvh Kim 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan Svensson Postat 8 september 2016 Dela Postat 8 september 2016 Jag tycker Nyos nitrattest funkar bra och är lättare att läsa av än salifert. / Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 10 september 2016 Författare Dela Postat 10 september 2016 Tyckte faktiskt Salifert fungerade bra, tack för tipset @stigigemla Skyhögt värde fick jag så vet inte hur enkelt det är att avläsa låga värden då man gör det från sidan. Blir vattenbyte till stenen idag, skivorna som sitter på är dock riktigt svullna Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 13 september 2016 Dela Postat 13 september 2016 När man kryper ner under 2 så menar jag arr red sea´s PRO test är mkt enklare att avläsa då det är mkt större skillnad i färgerna mellan 0.5, 0.75, 1, 2 ppm...där är det mkt svårare att se skolland på saluförts...men red sias går bara till 4 ppm så har du högre får du köra salifert, o där tycker jag det är hyfsat lätt att se om det är under eller över 5 ppm...men mkt noggrannare än så blir det inte med salifert. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 13 september 2016 Författare Dela Postat 13 september 2016 @jonasroman tack för rådet. Blev som sagt Salifert men får se om jag kanske köper en Red Sea och testar den oxå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.