Gå till innehåll

Bilder från Filip


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tack!

Är lite nervös. Ska iväg om en timme och hämtaca 500 l vatten och nästan hundra Kg sten =). Undrar om dom stannar mig på bron?

Förresten en fråga. Gå en LS som är bamse stor sitter det en s´kivanemon. Vill gärna ha kvar den, klarar den sig med bara tidning runt sig?

Snabba svar tack =).

Rapporterar in i kväll/imorgon hur det gick.

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Så äntligen är allt på plats. Var klar halv 2 inatt =)

Tyvärr var returpumpen från sumpen för stark. Det han inte rinna mellan plattorna (bubbelfångaren) tillräckligt snabbt. Såg föresten en krabba springa i akariet medans jag fyllde det med sten Blev över 150 G=) Fick 100 kg faxe billigt av han.

Har lite frågor om några fjur sen med får fotografera dem senare idag.

Ser ut som en anemons tenkatlar men de är bara 0,5 cm långa.

Komme bilder sen.

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Fick inatt 01,30 igång mitt akvarium, är super nöjd med det.

Har hittat lite olika fjur som jag ska lägga upp bilder på.

En liten fråga bara.

Hur högt över vattnet kan aj sätta en dubbel 53 W T5?

Den skuggar mina Mh lite gran längst fram, fast det kanske inte gör något.

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" UNABLE="on" width="100%">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off"></TD></TR>

<TR UNABLE="on" hb_tag="1">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

<BLOCKQUOTE id=4ca98af0>

jag menar alltså hur högt utan att ljuset av tar för mkt

Skuggar mina MH

Så nu kommer det bilder:

Filip_akvariet_utan_masonit.jpeg

Filip_med_masonit.jpeg

Filip_polyper.jpeg

Filip_skivanemoner.jpeg

Filip_genomskinlig.jpeg

Så nu kommer det bilder:

Filip_akvariet_utan_masonit.jpegFilip_med_masonit.jpeg

Filip_polyper.jpeg

Filip_skivanemoner.jpeg

Filip_genomskinlig.jpeg

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=3 width="100%"><T>

<T>

<TR>

<TD class=text vAlign=top background="" bgColor=#fefefc>

</TD></TR>

<TR>

<TD background="" bgColor=#fefefc></TD>

<TD class=text background="" bgColor=#fefefc> </TD></TR></T></T></TABLE></BLOCKQUOTE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK

nån som vet vad det sista är? Nån form av korall, anemon? Är den bra tt ha, den siter nämligen så den inte kan växa någonting är ca 3 mm från glaset =(

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut för övrigt mycket sten blev det men det är bra med dom stora bastanta stenarna dom gör undervärk för vattnet.

Den sista bilden ser ut som nån sorts anemon men svårt att säga säkert någon annan som vet.

Tror inte det är nogon fara att den sitter där den kommer att kunna öppna sig endå men du kanske skulle flytta på den om du villl att den ska bli större

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Den sista saken har nu rört sig ca 10 cm under natten/gaen.

Ännu en fråga hur länge ska jag ha igång mina lampor?

Kanske T5 actnic 07,30-22,30

MH 1 och 2 11,00-21,00

Mh 3 12,00-1800

?? är det för mkt de är på 150 W styck och hänger 20 cm ovan ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=3 width="100%">

<T>

<TR>

<TD class=text vAlign=top background="" bgColor=#fefefc>

En ny liten bild på mina fiskar

Filip_mina_clowner.jpeg</TD></TR>

<TR>

<TD background="" bgColor=#fefefc></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" UNABLE="on" width="100%">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">Flyttade bilderna till din tråd Filip. Lättare att hålla reda på och trevligare om allt är i samma tråd

mvh

Moderator C </TD></TR>

<TR UNABLE="on" hb_tag="1">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har bara Phytoplankton, hoppas det räcker.

HUr ofta ska man mata dem igentligen?

Du verkar vara bra på gorgonias aerie

MVHF ilip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en länk till advancedaquarist's artikel om just Diodogorgia nodulifera där du kan läsa lite om dess krav.

http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2002/toonen.htm

Problemet är väl främst att få tag på rätt storlek på maten och att ha rätt hastighet på cirkulationen. Nu har jag tyvärr inte sparat länken upptäckte jag men jag hittade en undersökning av mängden fångad mat i förhållande till hastigheten på partiklarna. De hade då kollat på 3 olika arter av gorgonia,varav en klarade sig hyffsat i ca 70% av intervallet medans den svåraste bara hade en 30% med något överhuvudtaget och kanske 10% där det var bra. Sök lite på matning av dem så ska det nog gå att hitta artikeln.

Förslagsvis så matar du dem var dag efter släckning,har sett att folk har använt matningsflaskor(PET-flaska med avskuren botten) som de trätt över gorgonian och sedan hällt i phyto. Är dock skeptisk till hur bra det funkar med tanke på flödeshastigheter,men har man bara i tillräckligt med mat så får de nog i sig en del iaf. Ett annat tips är ju att röra runt i sandbotten och få upp bakterier och småskit i vattnet som den kan käka av. Antar att du kör skummare i tanken eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

å nu har jag läst din a länkar. Tack

Såg att du hade någon gorgonia, hur går det med den?

Växer den?

Vad matar du den med?

Jag gör bara så att jag tar phytoplankton och blandar med saltvatten och tar en spruta och sprutar diekt på den/framför den så att strömmen skickar inte planktonen på den.

MVh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte fota rakt frammifrån, kan inte gå tillräckligt långt bak där för att få med hela akvariet.

Korallerna syns inte heller ordentligt, står bara SPS koraller på det högra "revet" (utom sinularian som jag inte vet vvar jag ska ha) och bara mjukkoraller och anemon på det vänstra.

Ska försöka få tag i ett atal acroporor och montipora frag och sen låta det växa.

MVh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

å nu har jag läst din a länkar. Tack

Såg att du hade någon gorgonia, hur går det med den?

Växer den?

Vad matar du den med?

Jag gör bara så att jag tar phytoplankton och blandar med saltvatten och tar en spruta och sprutar diekt på den/framför den så att strömmen skickar inte planktonen på den.

MVh Filip

Den växer rätt ordentligt måste jag säga,den är ju jobbigt stor från första början,såg ju inte så stor ut i Kajjs 1000L men i ett 325L så är det tajt smiley2.gif.

Min är ju inte sådan asymbiotisk utan lever ju till stor del på ljus,så jag slänger i en skvätt phytoplankton lite då och då i karet,tycker det funkar bra.Har även lite sån där små-GP som åker i lite då och då,mest för att locka ut polyperna på solkorallerna.smiley9.gif

Dock så är jag lite irriterad på att den ömsar skinn så ofta...vet inte riktigt vad som är normalt men min kan nog ömsa var femte dag ungefär.

Byter gärna en fragg med dig när vi har vägarna förbi varandra.smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

Ok vilken sort är det du har?

Fick nämligen med två st frags, som hade knäckts från en stor. Detär den bruna "långhåriga" sorten.

Rickard, ja jag gillar den skarpt, kunde inte motstå frestelsen att köpa den.

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...