Gå till innehåll

Bilder från Filip


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara meddela att jag återigen gjort en sökning på reef central för att se om det finns något tips för att lyckas med den nu. Tyvärr verkar det fortfarande inte finnas något bra knep för att få dem att överleva,lyckades dock hitta en tråd med ett rykte om någon som fått den att växa så bra så att han fick fragga den regelbundet. Uppmuntrande va?smiley2.gif

Vad jag har fått fram om Diodogorgia nodulifera är väl i korthet: Många dör pga att alger får fäste på topparna,placera därför mörkt. En hel del verkar ha problem med att polyperna inte kommer ut,den gör sig inte av med skinnet den byter,placera i kraftig cirkulation. Då den inte är solfjäderformad så behöver den ett dynamiskt flöde,inte ett laminärt. Nästan alla dör inom ett år,med största sannolikhet pga för lite mat i rätt storlek. Rätt storlek är någonstans runt 2-20 micron. Störst chans att lyckas har du nog med ett konstant droppande av phyto på en platsdär strömmen för phyton till korallen.

I övrigt så skulle jag råda dig till att hålla nogrann uppsikt på ändarna nu när du fraggat den,beroende på hur länge den varit utan mat och hurvida den får lämplig mat nu i ditt kar, så är det ju osäkert hur lång tid det kommer ta att läka ihop över såren. Se till så att inte algerna får fäste där innan den läker! Se till att den växer ordentligt innan du klipper i den igen,annars kanske den inte har reserver nog att läka ihop.

Får hoppas att någon av oss får den att frodas,själv kommer jag att placera den i ett 19L kar när jag har flyttat. Detta kommer vara sammankopplat så att den får flöde från sumpen med DSB och sedan går vidare till stora karet,detta för att kunna hälla i all mat i det lilla karet och resterna blir kanske lagom för det stora sen som inte innehåller några asymbiotiska koraller. Tills dess får jag hoppas attfraggen klarar sig hyffsat i mitt skummarlösa kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Tack för tipsen, hur ofta byter de slemlager?

Min verkar vara på väg att göra det nu.

Har fastnat ganska mkt alger på den och den har bara lite polyper ute, tillskillnad från i förrgår då den var täckt av det.

MVh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjuk tandborste och ta bort algerna direkt. Vet inte hur ofta det är faktiskt,har försökt hitta några exempel på det men jag antar att det är så olika från korall till korall så det går inte att säga något om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu hittade jag den där sidan med flowrates för att fånga byten,var ju visserligen ingen diodogorgia nodulifiera där men jag tror å andra sidan inte att det är en sån du köpte(eftersom de ser ganska annorlunda ut och det finns ju rätt många arter ändå). Kolla in här så får du kanske en uppfattning om vad det krävs för att den ska kunna fånga födan:

http://www.advancedaquarist.com/issues/jan2002/feature.htm

graph_2large.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Tjena Tjena

updateringar pa akvariet ar vall att jag ar i USA i ett ar kommer hem igen iJuni.

Flyttade over allt till 375 lsa att det skulle vara lattare for mina foalrdrar att skota.

Det mesta vxer pa, utom mina tva storsta acroporor som dog nagon manad efter jag akt.

KOmmer bilder i junismiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...