NovemberRain Postat 11 september 2016 Postat 11 september 2016 (ändrat) Har en imperator på ca 15cm som har börjat få ordentligt med vita fläckar (ibland betydligt mer och ibland mindre av dessa) som ni kan se på bilderna. De är aldrig på samma plats och varierar från dag till dag. Den har haft det här i ca 6månader men nu senaste dagarna har det blossat upp ordentligt. Skall också tilläggas att den har prick. Hade en leucasternon som dog av stress från min hepatus nyligen och efter det har det här blossat upp, ett samband eller ren tillfällighet vågar jag inte svara på. Den äter pellets, nyfiken på sjögräset från Ocean Nutrition men inte alls glupsk som den brukar vara. När lampan tänds föredrar den att gömma sig bakom stenarna. Mina andra fiskar har också lite lite prick men inte mycket alls. Nitrat 25 Nitrit 0 Fosfat på 0.1 KH 6,4, jag vet för lågt Mg 1320 Ca 430 Ändrat 11 september 2016 av NovemberRain Citera
izfisk Postat 11 september 2016 Postat 11 september 2016 Det ser ut som prick tycker jag. kör du med UV-C? Om inte skulle jag införskaffa ett sådant. Citera
NovemberRain Postat 11 september 2016 Författare Postat 11 september 2016 Nja, prick vet jag inte då de är ganska stora och sticker inte ut från kroppen som prick oftast gör. De här betydligt större och ojämna i kanterna. Kör inte UV-C men jag kör ozon. Citera
NovemberRain Postat 12 september 2016 Författare Postat 12 september 2016 Nu på morgonen har det blivit värre och fisken äter inte, se bilder: Citera
runstenen Postat 12 september 2016 Postat 12 september 2016 Det är prick med all säkerhet. Se bilder nedan på 2 andra imp med prick. Dom vita prickarna är ju i själva verket fiskens fjäll/skinn/slemskikt som är irriterat där parasiten suttit. Därför kan det se lite olika ut beroende på om det är en skinnfisk osv eller bara olika på vissa arter. Lycka till iaf. Finns massor att läsa om detta i sjukdomsavdelningen. Citera
NovemberRain Postat 12 september 2016 Författare Postat 12 september 2016 Tack för mycket bra svar, precis det jag letade efter Ska se om det går att rädda den. Citera
runstenen Postat 12 september 2016 Postat 12 september 2016 Det skulle i praktiken kunna vara oodinium också. Men det är mindre troligt. Citera
NovemberRain Postat 12 september 2016 Författare Postat 12 september 2016 Okej, det har jag absolut ingen erfarenhet utav. Känns ändå som att vi bör utgå från att det är prick helt enkelt. Hur bör jag behandla detta, karantän? Om så är fallet, vad behöver jag? Citera
izfisk Postat 12 september 2016 Postat 12 september 2016 UV-C, altentivet är att köra fisklöst i akvariet i 72 dagar och behandla alla fiskarna separat med prickmedecin. @runstenen har (har jag för mig) gjort detta vid något tillfälle. Citera
NovemberRain Postat 12 september 2016 Författare Postat 12 september 2016 Fisklöst är egentligen inga problem utan problemet ligger ju i vart jag ska göra av fiskarna under tiden. Citera
stigigemla Postat 12 september 2016 Postat 12 september 2016 Prick är det inte. Det kan vara Oodinium eller svampangrepp eller både och. Botas lättast med kopparpreparat. Allt ryggradslöst dör av koppar så det är separat medicinkar som gäller. Kan gå att motverka med intensiv UVC eller ozon men Imperatorn är nog körd. Oodinium är en svaghetsparasit som i glest besatta kar ofta bara drabbar en fisk. 2 Citera
NovemberRain Postat 12 september 2016 Författare Postat 12 september 2016 Tack för svar Stig! Okej, du menar att det gått så pass långt att det inte är någon idé att behandla imperatorn separat med koppar? Citera
Lasse Postat 12 september 2016 Postat 12 september 2016 (ändrat) Jag måste erkänna att jag tenderar till att hålla med Stig. Det ser inte ut som prick. Ser inte en enda vit prick på fenorna. Där brukar det vara fullt när det är prick MVH Lasse Ändrat 12 september 2016 av Lasse Citera
izfisk Postat 12 september 2016 Postat 12 september 2016 Jag ville egentligen inte säga nått med bilden förutom att det är en bra guidline till vad det kanske skulle kunna vara om en firre ser sjuk ut. Håller med Lasse om att det inte syns nått på fenorna så stig har troligen rätt. Jag tror endå att UV-c är en bra problemlösare på så sätt att det håller borta/nere de flesta bacilusker. Citera
stigigemla Postat 12 september 2016 Postat 12 september 2016 Men är det svampangrepp förökar den sig på fisken så UVC påverkar bara marginellt. Bilden på svamp (fungus) är ganska bra. Ofta (men inte alltid) är det lite trasiga kanter på angreppet. Där är det hygien som gäller mest. Vattenbyten - små men ofta- och kraftig skumning är det som gäller. Matar du med frysfoder är det bra att skölja det tinade fodret. Gör ett uppehåll med all flytande korallmat och eventuell kolkälla. Citera
runstenen Postat 12 september 2016 Postat 12 september 2016 (ändrat) Enda sättet att få reda på vad det verkligen är blir mikroskop Ändrat 12 september 2016 av runstenen Citera
NovemberRain Postat 13 september 2016 Författare Postat 13 september 2016 Tack för era tankar och idéer! @stigigemla Okej, små och ofta. Jag tänker då kanske 25l varje dag i mitt system på 660 liter? Det enda jag tillsätter är FM Ultra Bio och MinS så de slutar jag med. Maten är inga problem att skölja. @runstenen Ja, det blir svårt då jag inte har något mikroskop :/ @Lasse Svårt att se på bilden men prick det har den men de är otroligt små. Fått höra på annat håll att jag inte bör karantänföra fisken då det utsätter fisken för onödig stress och det är ju sant, men samtidigt kanske det är enda vägen till överlevnad?! Får se nu om den har överlevt natten efter mitt nattskift. Uppdaterar med en lägesrapport då. Citera
NovemberRain Postat 13 september 2016 Författare Postat 13 september 2016 Senaste update, ser inte bättre ut än igår utan snarare sämre Citera
runstenen Postat 13 september 2016 Postat 13 september 2016 Det du skulle kunna prova i detta läge är ett sötvattensdopp. Googla på det eller sök här på SG. Effektivt både mot prick och oodinium. Dock bara en tillfällig lindring. Parasiterna sprängs av osmostrycket. Citera
stigigemla Postat 13 september 2016 Postat 13 september 2016 Oodinium och svamp påverkas inte av sötvattensdopp. Det enda som händer är att man stressar upp fisken. Citera
NovemberRain Postat 13 september 2016 Författare Postat 13 september 2016 Slutsatsen verkar vara Oodinium, hur och kan kag behandla fisken eller är det försent? Vart kommer Oodinium från? Citera
runstenen Postat 13 september 2016 Postat 13 september 2016 (ändrat) 3 timmar sedan, stigigemla sa: Oodinium och svamp påverkas inte av sötvattensdopp. Det enda som händer är att man stressar upp fisken. Om jag googlar på oodinium och sötvattensdopp kommer det upp mängder med trådar där detta rekommenderas. Hur menar du att det inte påverkas och vad baserar du detta på ? Inte hittat ngn som säger att det är verkningslöst förrän nu. Däremot är det ingen bot mot parasiten. På den fastnålade oodiniumtråden på RC står det tex : How this works is that the cell membrane of the Oodinium cyst cannot withstand the change in osmotic pressure and will burst @stigigemla Ändrat 13 september 2016 av runstenen Citera
runstenen Postat 13 september 2016 Postat 13 september 2016 (ändrat) 3 timmar sedan, NovemberRain sa: Slutsatsen verkar vara Oodinium, hur och kan kag behandla fisken eller är det försent? Vart kommer Oodinium från? En parasit som sätter sig på fisken. Ändrat 13 september 2016 av runstenen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.