Gå till innehåll

Mörka hål/prickar i skinnet på Zebrasoma desjardinii


Rekommenderade inlägg

Vad är detta för något? Alldeles under ögat kan man se flera små hål (eller är det prickar?) på den vita bandet, ytterligare några syns närmare kanten på gällocket. Den översta bilden togs 160529, när fisken gått en vecka i mitt akvarium. Den andra bilden togs 160909, man kan se att de övre hålen blivit större nu. Även på andra sidan av huvudet finns ett par stora hål alldeles nedanför ögat.

 

160529.jpg160909.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara HLLE? Men i den här studien: http://www.coralmagazine-us.com/content/activated-carbon-hlle-smoking-gun-found tog det 20 dagar för de första symptomen att visa sig, och mitt översta foto är taget bara två veckor efter inköp (varav 9 dagar först tillbringades i TTM-hinkar). Jag vet inte hur länge fisken gick i butiken innan.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera orsaker till hålsjukan. Det kan vara aktivt kol eller damm från järnbaserad fosfatremover men oftast är den nog bakteriell och relaterad till smitta och-eller stress.

Så TTM hinkar med olika vatten eller sötvattendopp mm kan bidra.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I slutet av juni bytte jag till en ny kolsort som dammade lite, men då hade fisken redan börjat få symptom (den tidigare kolsorten har jag använt ihop med andra Zebrasoma utan problem). Har enbart använt aluminiumbaserad fosfatbindare. Stress kan möjligen vara en förklaring, den här fisken är lite skygg av sig även om den börjat bli modigare senaste månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...