Gå till innehåll

Bruna alger i nystartat


Dida

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Jag har startat upp ett nytt saltvatten akvarium på 540 liter

Har haft det igång i ca 2 veckor nu.

Jag börjar få ett täcke över botten och koraller av en mörk beläggning av alger??

Har hört talas om att man kan få algblommning vid nystart av salt stämmer det?

Hur får jag bort skiten?

Mvh Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker en osmos är ett vettigt inköp för dej. Använd sök funktionen för att hitta trådar om osmos å brunalger.

Omvänd osmos är det korrekta uttrycket. En pryl som du renar vattnet från oönskade ämnen som framkallar brun alger. Algerna du har är helt normalt att ha i ett 2 veckor gammalt kar men du ska nog överväga en osmos om de ska vara roligt att ha saltvattenskar i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör även se till att skaffa större cirkulation i karet. 1800l/h är inte mycket för ett 540 liters kar. Om du har möjlighet, så skaffa en streamer eller två som ger minst 6000l/h. Ang. algerna så har jag och många med mig haft en betydligt värre beläggning av brun/kisel alger. De går över när karet mognar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det pratas mycket om silikater, nitrat, fosfat, KH, PH o.s.v.

Här är en artikel om de viktigaste kemiska begreppen i denna hobby som gör det enklare att ta till sig alla råd du får här på forumet. http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

Jag delar inte alla hans åsikter och lösningsförslag men läs de delar som beskriver sambanden och vad som är bra och dåliga värden.

Sedan som skräcklektyr om vad kranvatten innehåller (i.af. i USA) kan du läsa denna om kranvatten; http://www.advancedaquarist.com/issues/jan2004/chem.htm

Jag skulle inte rusa iväg och köpa ett osmos-filter även om jag håller med Tedb om att du säkert skulle ha nytta av det. Du har ett nystartart akvarium med sand på botten där kan finnas andra källor till silikat. Låt vattnet mogna ett tag och vänta på att de försvinner. Det kanske finns andra saker att lägga pengarna på som t.ex. mer cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du verkar vara väldigt dåligt insatt i det här. Du vet inte vad en osmos är, du har alldeles för dålig cirkulation, och en vag uppfattning om att man kan få alger vid uppstart, och väldigt dålig kunskap om kemin som ligger bakom... Vad du har för belysning? Jag antar att stenkorallerna på bilden är en bakgrundsplansch?

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

gick igenom lite gamla inlägg o läste detta.

Tusen tack till alla som hjälper till med svar på alla diverse frågor som kan komma upp.

Men jag blir irriterad över en sak.

Tycker du verkar vara väldigt dåligt insatt i det här. Du vet inte vad en osmos är, du har alldeles för dålig cirkulation, och en vag uppfattning om att man kan få alger vid uppstart, och väldigt dålig kunskap om kemin som ligger bakom... Vad du har för belysning? Jag antar att stenkorallerna på bilden är en bakgrundsplansch?

/Peter

Om nu så fallet är att personen i fråga är dåligt insatt... so what?

Försök hjälp personen så mkt du kan istället för att dumförklara. Alla är vi nya ngngång.

Men vissa personer här inne svarar ibland med en sådan nonchalans som jag aldrig varit med om innan.

JAg vet själv hur det känns att bli totalt avsågad på det viset. Då jag är realtivt ung o samlar på äldre svenska frimärken oxå, så ses man av dom flesta äldre som totalt ovetandes om vad man sysslar med. (nu är fallet så att jag vet ganska mkt i den frågan)

Nu tillbaka till den gamla tråden igen.

Hoppas inte att folk har skrämt iväg dig nu Dida.

Fortsätt ställ frågor, finns alltid folk som kan svara på det mesta.

(sorry om jag gjort ngn upprörd över mitt inlägg nu, men blev lite irriterad bara)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...