Gå till innehåll

Vilka tester är bra att börja med?


Reryd

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Hade tänkt börja med nitrit, nitrat, amoniak och pH men så fick jag höra att de är helt värdelösa efter kvävecykeln? Så fick tips att skippa det? Men är väl bra att ha så jah är säker på att det är bra värden innan ja har i levande? Vilka tester tycker man ska ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat kan vara bra att testa. Nitrit och ammoniak är intressanta i uppstartcykeln men när den är över brukar de alltid vara noll. Tar man det bara lugnt i början är de onödiga.

PH-värdet är viktigt men har man koll på kH, Ca och Mg håller de pH- värdet bra om man inte har väldigt mycket fisk. 

 

Jag kör med med kH, Ca och Mg och Hanna fosfortest efter varje vattenbyte/ påfyllning av Ballingdunkarna.

Nitrat försöker jag kolla varje vecka eftersom jag har för lite fisk i karen och får brist. Normalt skulle det räcka med en gång i månaden.

Kalium kollar jag ungefär varannan månad. Det förbrukas nästan inte alls men jag hade brist för några år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varning vad gäller nitrattest i starten. Många får nitrat i start - långt innan nitrifikationen kommit igång. Det är falska värden. Finns ingen chans att ha nitrat i ett nystartat akvarium (om man inte använder nitrathaltigt vatten för att blanda saltet - använder man osmos så kan man glömma nitraten) Finns heller ingen form av nitrat som kan frigöras från inredning eller sand. För att få nitrat krävs en nitrifikationscykel och den börjar ta ca 3 veckor att få igång!. Vad är det för något man läser av när man får 25 i nitrat efter några dagar i ett nystartat vatten och varför går det ner efter ca 3 veckor. Jo det är nitrit som ni läser av. Alla kommersiella hobbynitrattester jag känner till äe uppbyggda på samma sätt. Ett metallsalt reducerar nitraten till nitrit och sedan läser testen av nitritnivån och färgskalorna ger svaret som nitrat. Finns det nitrit i vattnet innan ev nitrat är omvandlad så visar testen ordentligt fel. Jag skulle därför skippa nitrat i början också. Tar man det lugnt så är dessa tester onödiga. Sägas skall också - om du nu kommer från sötvattensvärlden - att nitrit är i stort sett oskadligt för saltvattensfisk. Ammoniak är dock en fara eftersom pH är högt.  Men det finns inga bra ammoniumtester - ta lugnt i början - mata med lite foder var tredje dag första veckan, samma mängd var annan dag andra veckan och sedan varje dag vecka tre. Sätt in bakterier varje dag (gammalt filterpress eller kommersiella produkter som nitri veck.) Med lite så menar jag högst några mindre fiskar och bara 3 - 5 vuxna frysta artemia per fisk och matning.

 

Jag mäter inget de tre första veckorna mer än salthalten (och så har jag pH mätaren på hela tiden men det har andra orsaker) Först efter cyklingen börjar jag mäta - kalcium, alkalinitet och magnesium. Skall du senare gå in för SPS så kan man när biologin kommit igång börja mäta fosfat och ev. nitrat. Nitratmätningen är den svåraste delen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt menar ni? Vänta med inköp av korall å fisk? Mer än 1 mån om kvävecykeln har varit så att säga? Ok så behöver inte ens mäta i början. Men när vet jag att det är fisk vänligt då? Bra att du förklara för mig Lasse att nitrit inte är farligt som för sötvatten! Har inte riktigt förstott hur de funkar med allt jag ska mäta någon bra sida jag kan läsa mer om ämnena i karet så jag förstår mer vad allt betyder? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt menar ni? Vänta med inköp av korall å fisk? Mer än 1 mån om kvävecykeln har varit så att säga? Ok så behöver inte ens mäta i början. Men när vet jag att det är fisk vänligt då? Bra att du förklara för mig Lasse att nitrit inte är farligt som för sötvatten! Har inte riktigt förstott hur de funkar med allt jag ska mäta någon bra sida jag kan läsa mer om ämnena i karet så jag förstår mer vad allt betyder? 

 

 

Det här pdf:en hjälpte mig mycket i början...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt sätt att starta passar bra om man vill ha mjukisar, LPS och en del enklare SPS. Skall du redan från början satsa på svåra och knepiga SPS så kanske du skall välja en annan metod.

 

Min metod beskrivs här - Månadens Akvarium

 

Jag brukar göra första vattenbytet efter en månad - i alla fall förr. Nu är jag mycket sparsammare med dem.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...