Kimozabe Postat 12 oktober 2016 Postat 12 oktober 2016 Är inne på att döda den begagnade stenen jag köpte för det är ingen bra sten jag fått tag på. Är det ett stort misstag? Tänker att ska det göras ska det göras nu. Jag har inga problem med att låta stenen mogna i några månad med startbakterier innan jag kan börja befolka mitt kar. Fick tipset att köra stenen i sötvatten tillsammans med lite saltsyra. Det jag tänkte är bara köra sötvatten med en massa vattenbyte, då jag inte vill dumpa saltsyra rakt ut i avloppet. Mvh Kim Citera
stigigemla Postat 12 oktober 2016 Postat 12 oktober 2016 Saltsyran reagerar med kalciumkarbonat i stenen och kvar blir kalciumklorid och koldioxid i luften. Efter ett par dagar är ingen syra kvar. Det finns ingen anledning att oroa sig för att det skall fräta i avloppet. Citera
Kimozabe Postat 12 oktober 2016 Författare Postat 12 oktober 2016 Mycket glasrosor/majano och släpper fosfat. Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 12 oktober 2016 Författare Postat 12 oktober 2016 Tror inte heller där är så mycket liv i stenen, förutom en massa sjöstjärnor. Citera
Christian J Postat 12 oktober 2016 Postat 12 oktober 2016 5 minutes ago, Kimozabe said: Mycket glasrosor/majano och släpper fosfat. Alternativt skulle man kunna skaffa en glasros/majano-ätande filfisk/pepparmintsräka samt köra fosfatremover (med reservation för att kanske inte alla djur äter glasrosorna). Men om det bara är en mindre mängd sten kanske det är enklast och lika dyrt att sälja den och köpa ny. Citera
Kimozabe Postat 12 oktober 2016 Författare Postat 12 oktober 2016 @stigigemla aha....men då så. Då blir det nog den lösningen ändå. Har kvar saltsyra från när jag skurade tegelsten Tack Citera
Kimozabe Postat 12 oktober 2016 Författare Postat 12 oktober 2016 @Christian J Gillar formen på en del av stenarna så därför vill jag gärna behålla dom. Citera
Kimozabe Postat 12 oktober 2016 Författare Postat 12 oktober 2016 Tillför asteria något nyttigt, tänkte om jag skulle behålla några? Har läst att visa kan vara på koraller och att dom även förökar sig något brutalt. Mvh Kim Citera
stigigemla Postat 12 oktober 2016 Postat 12 oktober 2016 Det är högst olika hur de förökar sig. Det beror på hur mycket näring du har i vattnet. I mina korallkar överlever de inte. Den Asterina som är vanligast som korallätare är mörkt gråblå. Citera
Kimozabe Postat 12 oktober 2016 Författare Postat 12 oktober 2016 Oj, den har jag mängder av Sen har jag någon som är vit/grå med rött på, fimpar nog alla så behöver jag inte fundera. @stigigemla tar inte cirkulationspump skada av att ligga med i tunnan med saltsyra? Mvh Kim Citera
stigigemla Postat 13 oktober 2016 Postat 13 oktober 2016 Nej jag har aldrig märkt något. Plasten tål syra. Det skulle vara om den har metallaxel. Jag har rengjort Tunze, Rio och Aquaelpumpar i syra och aldrig sett något. Citera
Kimozabe Postat 13 oktober 2016 Författare Postat 13 oktober 2016 Dom har redan åkt i, provade med en och det verkade fungera bra så slängde i den andra oxå Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 14 oktober 2016 Författare Postat 14 oktober 2016 @stigigemla, pumparna åker upp, tror dom har metallaxel (eheim compact). Om så är fallet (skall öppna och kolla) kan jag göra denna procedur utan pumpar i tunnan? Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 14 oktober 2016 Författare Postat 14 oktober 2016 Precis som jag läst, metallaxel Citera
stigigemla Postat 14 oktober 2016 Postat 14 oktober 2016 Jag skulle ha en pump i ändå. Det har aldrig hänt något med mina pumpar. Sicce Syncra har jag också gjort ren i syra. Citera
mandarinen Postat 8 maj 2017 Postat 8 maj 2017 @kimozabe Hur har det gått? Använde du saltsyra och var köpte du det i så fall och hur mycket använde du? Citera
Kimozabe Postat 11 maj 2017 Författare Postat 11 maj 2017 Jodå, körde stenen i saltsyra. Köpte den på hornbach tror jag, hade redan en flaska hemma. Var inte jättenoga med doseringen....tog inte jättemycket i varje fall. Ska nämnas att jag inte använt stenen än (starta mitt kar har varit/är en lång dryg process) så vet inte hur pass fosfatet försvunnit ur stenen. Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 11 maj 2017 Författare Postat 11 maj 2017 Jodå, körde stenen i saltsyra. Köpte den på hornbach tror jag, hade redan en flaska hemma. Var inte jättenoga med doseringen....tog inte jättemycket i varje fall. Ska nämnas att jag inte använt stenen än (starta mitt kar har varit/är en lång dryg process) så vet inte hur pass fosfatet försvunnit ur stenen. Mvh Kim Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.