Gå till innehåll

Jordfelsbrytare och säkring


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Jaha, någon elkunnig som kan svara på vilken storlek på jordfelsbrytare och säkring man kan tänkas behöva? 

Räcker det med ett uttag och sen bara koppla grenuttag på det uttaget, (kommer ha Profilux)? Eller 2 uttag/säkringar är att föredra så om en sak löser ut en säkring så har jag fortfarande igång andra saker?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju fler enskilt avsäkrade kretsar du har - desto bättre. On du matar dit alvarium med 2 × 10 A så har du en större säkerhet än jag som driver allt från en 10 A säkring. Jordfelsbrytare skall vara på 30 mA för person skydd. 300 mA är endast avsedda för brandskydd

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Lasse

Den jordfelsbrytaren jag tittar på (schneider med självtest/återställning) har både 25A och 40A, vilken skall man ta? Eller kanske finns något som är bättre om den nu inte är bra?

Så då kanske jag ska ha (om jag får plats) 2-3 stycken 10A eller 2 räcker så har man ändå delat upp det lite?

Ska kanske tillägga att jag ej kopplar själv om någon nu börjar bli orolig :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du går till en central så kanske du går in med 25 A och sätter jorfelsbrytaren där så behöver du 25 A. Nackdelen är då om du säkrar ner i centralen till ex 3 * 10 A så löser den jordfelsbrytaren ut oavsett vilken av dina 10 A som får jordfel. Sätter du en jordfelsbrytare på varje 10 A utgång så går inte strömmen på de andra två om e löser ut på 30 mA. Jag tror att du bara behöver 10A (och skall ha) om du säkrar ner till 10 A. 20 mA är dock den ström den skall bryta på! Ett förslag - lägg inte en glasvärmare på en grupp som innehåller kritiska pumpar - ha gärna den så ensam som möjligt. Gäller dränkta 240 V pumpar också - notoriska utlösare av jordfel :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du först ska ta ställning till är om du ska ha nollspänningsutlösning. Vad en jfb med detta har för sig är att om strömmen blir borta så får man återställa manuellt. Glimtar det till med ett strömavbrott som du knappt ser så står det alltså still tills du trycker på knappen igen. De jfb som man pluggar i en vanligt uttag har numera så gott som alltid nollspänningsutlösning. Bra för att inte en cirkelsåg ska starta okontrollerat. Oftast mindre bra för ett akvarium. De där enkla som kan köpas för neråt hundralappen är alltså inte så lämpliga för akvarium. Om det nu inte är så att det t ex är ett filter som man inte vill ska återstarta okontrollerat.

 

Därmed är det rätt givet att man får välja en jfb som ska installeras på skena i nån slags hus. Man kan göra en sån lösning själv men jag skulle väl säga att om man behöver instruktioner så är det bättre att låta bli. Återstår då att låta elektrikern fixa saken.

När det gäller typ så ska det vara 30 mA utlösningsström, 20 som Lasse slirade till med andra vändan tror jag inte det finns. Däremot 10 men det är onödigt känsligt.

 

Det är ingen extra säkerhet att överdimensionera. Det kostar bara. Man kan hitta jfb för trettitusen men till sånt här gör inte den jobbet bättre än en för 200 från Biltema. Det man mer ska fundera på är hur många man ska ha. Man kan sätta en fyrpolig som tar hela bostaden. Då har man en bra personsäkerhet, allt är skyddat till en måttlig kostnad. Nackdelen är att om det händer nåt i kylskåpet så är akvariet också strömlöst. Och tvärtom. Det kan vara en ide att fundera på en lösning där man har flera jfb, kanske rent av två till akvariet så inte all teknik ger upp på en gång.

 

Sätter man en central jfb för allt så får man dimensionera den efter huvudsäkringarna. Är de på 16 A så ska jfb också tåla det, minst. Man vinner inget på att välja en på 25 A (utom om man funderar på att höja säkringarna i framtiden) men en på 25 A är ok, en på 10 är det inte. Sätter man flera jfb så dimensionerar man dem efter respektive säkring. Har man en 10 A matning så får det bli en 10 A jfb.

Det finns ett alternativ, personskyddsbrytare. Det är säkring och jfb i ett. Man kan alltså ha en sån på en matning i stället för att ha två separata pryttlar. Kombon tenderar att vara dyrare än att köpa två separata. Men ska man ha en elektriker som står och drar tåtar så kanske man har igen det på mindre arbete och enklare installation. Det finns personskyddsbrytare på 10 A säkring och 30 mA jfb. Fungerar utmärkt att mata en vanlig grupp med.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Bygert 

Det är min kompis som är elektriker som ska dra/installera.

Tänkte dock fråga här först vad gäller storlekar. 

Den jag har nu som tar hela lägenheten är mycket riktigt 25A/300mA. Säkringarna är 10A förutom då på spisen. 

 

Anledningen till att jag vill ha separat jfb är just om något annat skulle slå ut i lägenheten så vill jag kunna ha ström kvar på akvariet. 

Men jag får bara plats med 1 jfb på skenan med 2-3 säkringar. 

Så då får det alltså bli 1 jfb med 2 säkringar 10 A och får helt enkelt hoppas att doppvärmare etc inte slår ut hela skiten.  Men tack för tipset om flera jordfelsbrytare @Lasse 

Min lösning är väl kanske inte 100% men jag har ändå vidtagit några åtgärder för att säkra upp strömförsörjning till karet. 

 

Sen den jag tittade på är en med självåterställning så om felet inte består så kommer jordfelsbrytaren slå till igen, om nu inte jag missuppfattat det. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså va fan, jag kan för lite om el :) 

 

Började googla direkt, jag trodde jfb löste ut innan säkringen om något blev fel med min utrustning. Men så är det inte va?

Varför vill man ha en jfb som återställer sig själv? Kanske skulle börjat med den frågan :lol:

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du verkligen en jfb på 300 mA? Då har du skydd mot brand i så fall men 300 mA räcker gott till att avliva akvarister så nåt personskydd har du inte.

 

En jfb med två säkringar är inte den optimala lösningen. Har du trångt på skenan så sätt då i stället två personskyddsbrytare. Tar samma bredd som en jfb och två säkringar men med långt större säkerhet mot totalstopp på ström till akvariet. Marginellt dyrare kanske men en mycket bättre lösning om du nu ändå ska lägga pengar på att få det bra.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Bygert hahaha, nä blev en nolla för mycket....30mA. 

Ja, alltså fyller inte automatisk återställning av jfb någon direkt funktion i mitt fall kan jag lika gärna installera 2-3 personskyddsbrytare med då separata uttag. 

Jag fick för mig att jfb löser innan säkringen och att det då kunde vara bra med en auto-återställning när man är på resande fot. 

Om den fyller funktion hade jag kanske fått plats med en jfb + säkring och sen ytterligare en personskyddsbrytare. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Kimozabe sa:

Alltså va fan, jag kan för lite om el :)


 

Började googla direkt, jag trodde jfb löste ut innan säkringen om något blev fel med min utrustning. Men så är det inte va?

Varför vill man ha en jfb som återställer sig själv? Kanske skulle börjat med den frågan :lol:

Mvh

Kim

 

 

Jfb och säkringen gör olika saker. Säkringen slår av om det går över en maxström. Vart den strömmen tar vägen struntar säkringen i, om den går via en akvarist eller en doppvärmare kvittar lika. Den bryter om det blivit rejäl kortslutning men inte om strömmen går fel väg.

Jfb bryter om strömmen läcker och tar en annan väg än tänkt. Tex via akvarie, akvarist, golv. Däremot bryr den sig inte om en rejäl kortslutning så länge strömmen går rätt väg.

Vilken som löser först eller överhuvudtaget beror alltså på vilken typ av fel det är. Oftast skulle jag säga att om det är nåt galet så bryter jfb innan säkringen går men det kan alltså bli andra fel där motsatsen händer. För att ha bra skydd behöver man bådadera.

 

Återställning kan betyda att jfb prövar att slå till av sig själv efter ett fel. Det vet jag inte om det är en poäng i de här sammanhangen, ofta om nåt är fel så behöver det åtgärdas. En annan sak är det med nollspänningsutlösning. Då handlar det inte om att det brutit pga av nåt fel utan pga av att strömmen varit borta. Då vill man nog till akvarier oftast att det ska starta av sig själv.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har arbetat som elektriker, det jag skulle rekommendera dig är en personskyddsautomat. Så be din kompis installera en sådan och dra en matning från den till ett dedikerat uttag för akvariet. Beroende på hur stort akvarium du ska dra igång kan man dra en till separat grupp, men 10A räcker långt, tänk på att maxlasten för 10a är ca 2300w, hoppas för din plånbok att du inte tänker ha så mycket kontinuerlig last?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men dessa skall du inte ha under den jordfelsbrytare som går till lägenheten för övrigt. Då kommer allt bli strömlöst om något händer i huset för övrigt. På inkommande bör du dra en direktledning till de tre matningar (tre är lämpligt eftersom vi har trefas in) på vartdera 10 A som skall gå till ditt akvarium. Dessa tre faser skall sedan separat ha var sin jordfelsbrytare på 30 mA.

 

@BygertVad gäller personskyddsbrytare för DIN skena så måste alla jag känner till återställas manuellt. Jag vet inte om det förekommer någon med nollspänningsutlösare vad gäller DIN monterade. Normalt har de inte det.

 

 
MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse Jag får inte plats med 3 jfb + 3 säkringar, det går nog inte att trycka in mer än 1 jfb. 

Det är därför jag tyckte 3 personskyddsbrytare verkade som en bra lösning (visste inte att dom fanns :) ). Sen får så fall någon komma och slå till fysiskt om det skulle lösa ut, kommer ha batteri till streamers så någon timme strömlöst skall inte vara hela världen. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med personskyddsbrytare - menar du dem som sitter i ett vägguttag? För mig kallas personskyddsbrytare alla jordfelsbrytare som bryter på 30 mA för personskyddsbrytare - även de som sitter på en DIN skena.

 

Jag tror att det finns kombinations för DIN skena - både säkring och personskyddsbrytare i ett - men är inte säker.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

89ad0b7a16039f8aa9d95a8180a21f5b.png

Ni gör det onödigt rörigt, installera tre sånna som går till tre enskilda uttag vid akvariet, du får exakt samma funktion som om du sätter säkringar först och sen tre JFB... Och det blir bara dyrare skulle jag säga och tar mer plats.

Hur man kopplar och så vidare behöver vi inte diskutera för han skulle ju ändå ha en elektriker som gör det åt honom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse Nä där finns säkring och jfb kombinerat att montera på DIN skena. 

Jag bara antog att dessa kan kopplas direkt till huvudsäkringen (alltså gå förbi befintlig jfb). 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/din-produkter/personskyddsbrytare-10-a-p67133

Sen finns det ju andra fabrikat som Schneider, Hager etc om dom skulle vara bättre/säkrare

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Rameau sa:

89ad0b7a16039f8aa9d95a8180a21f5b.png

Ni gör det onödigt rörigt, installera tre sånna som går till tre enskilda uttag vid akvariet, du får exakt samma funktion som om du sätter säkringar först och sen tre JFB... Och det blir bara dyrare skulle jag säga och tar mer plats.

Hur man kopplar och så vidare behöver vi inte diskutera för han skulle ju ändå ha en elektriker som gör det åt honom?

Jo det är dem jag far efter och de kopplas direkt mot huvudsäkringen

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, Lasse sa:

Med personskyddsbrytare - menar du dem som sitter i ett vägguttag? För mig kallas personskyddsbrytare alla jordfelsbrytare som bryter på 30 mA för personskyddsbrytare - även de som sitter på en DIN skena.


 

Jag tror att det finns kombinations för DIN skena - både säkring och personskyddsbrytare i ett - men är inte säker.


 

MVH Lasse

 

Nu krånglar du till det Lasse. Det etablerade är att kalla en jordfelsbrytare för en jordfelsbrytare, en säkring för en säkring och kombinationen för personskyddsbrytare eller ibland personskyddsautomat. Skulle man göra som du tycker blir det dels förvirring och dels uppstår problemet att det då finns två ord för jordfelsbrytare och inget ord för kombinationen. Ingen bra ide om jag får säga vad jag tycker. Personskyddsbrytare i den etablerade betydelsen kombination finns definitivt för DIN-skena och de säljs under just det namnet.

 

När det gäller nollspänningsutlösning - man kan någorlunda säkert utgå från att de som sätts i uttag har det och att de som monteras på skena inte har det. Dock inte äldre för uttag och det kan inte uteslutas att det finns fler undantag. Det är en poäng att vara medveten om vad det handlar om så man inte sätter in nåt som beter sig på oönskat sätt.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lätt som jag skrev Personskydds brytare är det som gäller.

Citat

Personskyddsautomat - en kompakt lösning

En personskyddsautomat (RCBO) är ett jordfelsskydd med inbyggt överströmsskydd som finns i en dvärgbrytare, vilket sparar plats och ger användaren en lättare överskådlighet. En personskyddsautomat (RCBO) är ett jordfelsskydd med inbyggt överströmsskydd som finns i en dvärgbrytare. Personskyddsautomaterna är av typ A, för AC och pulserande DC felströmmar och med nollan till höger. Välj mellan B- eller C-karakteristik, 30 mA för personskydd. Stötströmsäker, lägsta temperatur -25ºC och brytförmåga 6 kA.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...