runstenen Postat 30 november 2016 Postat 30 november 2016 (ändrat) 45 minuter sedan, Kimozabe sa: Tack @runstenen Det var inte den jag tänkte på. Har varit inne på den oxå men fungerar inte på mobilen, kanske fungerar på dator? Mvh Kim Jo den fungerar på dator, haha Här kalkyleras säkerhetsfaktor också. I min mening den mest seriösa online tjänsten. Som jag skrev tidigare så kan du utan problem använda 12or till 70 högt. Men då blir det stag, helst runtgående samt ett rejält mittstag. ( Och bottenstag om man vill ) Antar att du vill ha rimless då du valde 15mm ? Annars är det slöseri med pengar att ta 15mm glas. Har själv ett 1700 liters i 12or. 200 - 120 - 70. Bottenstag, runtgående stag samt mittstag. Ändrat 30 november 2016 av runstenen Citera
runstenen Postat 30 november 2016 Postat 30 november 2016 Kan tillägga att jag började utan mittstag. Då diffade det 3mm på mittrutan jämfört med hörnen Citera
Kimozabe Postat 30 november 2016 Författare Postat 30 november 2016 Då får jag kolla den på datorn, tack. Inte rimless, där kommer vara längdförstärkning men ingen mittförstärkning. Vill inte ha något som begränsar val av belysning Skall det vara rimless så tror jag Diamantaquarien bygger med 19mm. Mvh Kim Citera
runstenen Postat 30 november 2016 Postat 30 november 2016 Just now, Kimozabe sa: Då får jag kolla den på datorn, tack. Inte rimless, där kommer vara längdförstärkning men ingen mittförstärkning. Vill inte ha något som begränsar val av belysning Skall det vara rimless så tror jag Diamantaquarien bygger med 19mm. Mvh Kim Jo naturligtvis- Det är ju kunden som får betala för det .. Citera
runstenen Postat 30 november 2016 Postat 30 november 2016 Jag tror ju inte att ett stag stjäl så mkt par från ljuset. Isf har man nog snålat med belysningen ? Citera
Kimozabe Postat 30 november 2016 Författare Postat 30 november 2016 Det var supporten på Philips som menade på att där finns en nackdel med mittstag då det samlas saltavlagringar som kan komma att påverka ljuset. Har själv ingen aning. Hade lätt kunnat köra med mittstag om det nu är så att ljuset inte påverkas. Mvh Kim Citera
runstenen Postat 30 november 2016 Postat 30 november 2016 Detta är ju ett ämne som stötts och blötts. Minns inte om det var ngn som testade detta. Dvs par mätare under / runt staget ... ? Citera
runstenen Postat 30 november 2016 Postat 30 november 2016 Det jag menade var att man har ljus som korsbelyser, dvs tillräckligt många ljuskällor för spridningen. Citera
Kimozabe Postat 30 november 2016 Författare Postat 30 november 2016 Philips Coral care ska ha en täckning på 100*80cm, "advanced reefer" 80*60cm. Jag tänkte ha 3 men dom nämnde då att mittstag är en nackdel, detta var över 220*70*70cm. Det jag frågade om nu var 180*70*70 (ny placering av karet) utan mittstag och då skulle 2 nog räcka, möjligen att jag fick uppgradera till en tredje om mitt korallbestånd blev "mer avancerat". Hade gärna nöjt mig med 2 Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 1 december 2016 Författare Postat 1 december 2016 "Tyskarna har sin DIN norm. Om glaset har mindre tjocklek får du inte ut på hemförsäkringen där vid glasbrott. Jag vet inte hur det är i Norge." Vad innebär detta @stigigemla? Att tyskarna frångår säkerhetsfaktor? Bygger svaga/starka akvarium? Mvh Kim Citera
stigigemla Postat 1 december 2016 Postat 1 december 2016 Det är snarare starka kar. 8 mm 40 högt - 10 mm 50 högt - 12 mm 60 högt. Det kan skilja lite med karens längd. Det motsvarar väl ungefär säkerhetsfaktor 3,8. Se här: http://www.aquarium-glass.co.uk/calculator.asp Citera
Kimozabe Postat 2 december 2016 Författare Postat 2 december 2016 Tackar @stigigemla Det var den sidan jag varit inne på tidigare oxå, den är nu sparad. Får en säkerhetsfaktor på 3,4 för 15mm glas (detta skulle dom bygga med längdförstärkning) och 2,2 för 12mm glas (detta var med mittförstärkning + längdförstärkning). Ska mejla dom lite frågor. Tack för all hjälp allihopa Mvh Kim Citera
stigigemla Postat 2 december 2016 Postat 2 december 2016 Det står på sidan att man skall kunna använda säkerhetsfaktor 2 för kantslipat och blankpolerat glas. Det betyder att om man skulle slå en liten flisa ur överkanten på karet är det bara att tömma om det inte spricker direkt. Jag har aldrig sålt ett kar med lägre säkerhets faktor än 3,8. Om man överhuvud taget beräknar hållfasthet på stativen för karen brukar man ha minst säkerhetsfaktor 4 på dem. Citera
Kimozabe Postat 2 december 2016 Författare Postat 2 december 2016 Tack @stigigemla Då tolkar jag detta som att Diamantaquarien har gett mig en offert på akvarium som är svagt byggda? Micke har fullt upp så jag tänkte att Diamantaquarien kunde vara ett alternativ då många beställt där från. Mvh Kim Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.