Gå till innehåll

Kylare


Goranius

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har köpt kylare, det blev en sfiglio superflite, har dock inte installerat den ännu på grund av att jag har haft lägenheten till salu (såld nu dock). köpt hus , samt fått en liten pojke som påökning i familjen, samt skött mina två restauranger.

Med andra ord lite upptagen.

Flyttar till sommaren så jag tror inte att jag kommer att dra igång den innan jag hinner flyttar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan vart hittar du en sådant här prisolrör.

Har sett nått liknande men fattar ej hur denna funkar. priset verkar vara 5ggr högre än en vanlig kylare så undra hur den verkligen funkar!??

pvc_schlange_k.jpg

Durchlaufkühler (Deltec)

PVC Kühlschlange Maße:600x400x460mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 890 Kühlleistung: 1200 Watt Aquarien bis 1500 Liter

Länk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det har alla rörkrökare,vita för kranvatten bruna för element,det är ett inplastat koppar rör ,dom vita är kraftigare.ska få hjälp med den men det är bara en kompressor,en del som ser ut som ett bilkyl,ett filter,sedan slingan,men vilken del som kallas kondensor och förångare fattar jag inte än,Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kondensorn är den svarta fyrkanten du har framför kompresorn "bilkyl", den är till för att svalna av hetgasen, efter kondensorn har du filter du snackar om, en liten service tork räcker för ett så litet agrigat.

Effter filtert måste du ha en insprutning till förångaren, en lämplig sådan är ett kapilärrör eller om man vill va seriös en expansionsventil fast används sällan på så små anläggningar.

Förångaren är det vita röret du har på bilden och jag kan tänka mig att han har kapilärrör som insprutning under isoleringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte så svårt, problmet är väll om du ska göra det själv, du måste suga anläggningen på vakum samt antingen ta vara på det gammla mediat eller fylla på nytt, lämpligaste media skulle jag rekomendera 134a.

och dom där plast isolerade koppar slingorna... hmm har inte tänkt på detta själv men hur pass tätt är det mellan koppar och vatten.

Trist om plasten spricker eller nått så du har koppar mot saltvattnet.

Är du riktigt seriös så försöka få tag på en slinga Titan rör ist, man kan dock inte svetsa det så du får ha flare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,annars kanske en sån funkar,bara att lägga i en slang,men den behöver nog vara välfyld.Mvh stefan

attachment.php?attachmentid=6071&d=1144493145

Cool ett akvarium inbyggt i denna grymt. Ser ut som ett större Molly nano akvarium!!

Borde funka med att limma in glaskivor på sidorna.

har du en sådan här stefan??

Xedar frår fundera på det du sa

Jag har en sådan här stående

post-736-14468912652662_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är 2mm isolering på dom vita vet inte om det är PP,kanske sämmre värkningsgrad men billigare än titan.Mvh Stefan

Jo vist förlorar du värkningsgrad, fast jag kan lova att det räcker och blir över när man kör DX.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om att använda en Peltier för kylning?

Bifogar en liten bild på hur det skulle kunna se ut. Peltiern leder ut värmen från vattnet via den tunna plexiskivan och på den varma sidan av peltiern kan det sitta en fläns eller fläkt som för bort värmen. På detta vis så kommer ju inget att dunsta, och i bästa fall så kan man klara sig på en kylfläns kanske och få det ljudlöst. En peltier med en kyleffekt på 80W kostar ju inte mer än en 400 kr. Man får ju bygga en liten lådda för det hele.

Vad tror ni?

PDF om Peltier http://www.elfa.se/pdf/75/07566102.pdf

post-1868-14468912653455_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är 2mm isolering på dom vita vet inte om det är PP,kanske sämmre värkningsgrad men billigare än titan.Mvh Stefan

Skulle de funka o ha den vitaplasten i karet ?

Ja funderar o göra en speral på 40 cm sen bocka den upp o göra en speral till på 40cm på ena sidan sätter ja på en t korsning , T röret sätter ja ett rör ,slang till ett expanskonskäl på, sen en pump, sen ut till min pem slang på 16mm som går ut i singlet sen tillbaks till spralen ,,fyller kyllslingan med glykol o kör de som closeloop

Vad tror nu ?

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...