Gå till innehåll

Mitt fösta saltvattenakvarium.


lennie

Rekommenderade inlägg

Min Hepatus har växt från 3cm till 7cm sen november. Så det är ju en snabbväxande firre, så min åsikt om 200L kar står jag fast vid.

Zoogiganten är dock en av de få butiker som regelbundet anordnar kurser i hur man hanterar ett saltkar, och det ska dom ha all heder för!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har fått mail om detta från Kenta som jobbar på zoogiganten och står nog fast vid vad jag har sagt det är ett konstigt sätt att få igång folk inom salt med att sälja en pallet till ett 60 liters med 1kilo Ls.

Det verkar som om dom gör alt för att tjäna pengar bara att hoppas på att den klarar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, min tur att lägga mej i tråden, igen. Även jag fick ett Pm av handlaren ang min kommentar tidigare i tråden.

Eftersom lennie skulle dra igång ett större kar så.....

Jag tycker nog som Noname här: fiskvalet är dåligt, den kan aldrig få rätt förutsättningar i ett så litet kar, speciellt med bara 2Kg inredning(för det va väl 1Kg LS+1Kg död"LS"). Tillfälligt eller karantän eller va det än må vara.

Så nu lennie får du sätta fart!!!!;-)

Upp med lite bilder på det nya, vi vill se paletten sträcka ut i 240liters-burken!!!

Så får jag naturligtvis hälsa dej välkommen till hobbyn, ta inte kritiken här personligt, alla vill hjälpa till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske jag också får lägga mig i diskussionen.

Det är ju endå jag som startade tråden och jag som köpt fisken.

Och det stämmer att jag vid köpet sagt att inom en tidsperiod av 6 månader kommer mitt 240 liters akvarium bli saltvatten,

Idag har jag endast ett 60 liters som kör saltvatten. Plus sumpen på 40 liter.

Men.

När jag förstod att fisken skulle bli så stor som det kommer bli har jag snabbat på det hela.

Jag ska i dagarna titta på ett 420liters kar till fisken.

Väntar bara på att säljaren ska höra av sig så att jag kan åka och titta på det och alt köpa det.

Sen behöver jag 1-2 månader på att köra in det akvariumet så att värdena blir rätt.

Sen kommer fisken fått ett nytt hem med 420 liter där jag hoppas att den kommer trivas ännu bättre än vad han trivs idag.

Har avlagt en budget på 35000 kr för att köpa lite extra saker. Typ kalkre… osv.. sådana saker som jag förstått vara bra att ha. Samt en IKS styrdator.

Dem sakerna kommer beställas dem närmsta dagarna.

Har hittat en bra kontakt här som kan ta hem och sälja det billigt till mig.

Slutsatsen av det hela är att inom 2månader kommer fisken få ett stort hem och bra vatten att simma runt i.

Låter det bra?

Hoppas att folket här fortfarande vill hjälpa mig och ge mig råd.

Då jag lärt mig mycket av diskussionerna som finns på detta forum.

Samt kommer vara i behov av hjälp framöver.

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, min tur att lägga mej i tråden, igen. Även jag fick ett Pm av handlaren ang min kommentar tidigare i tråden.

Eftersom lennie skulle dra igång ett större kar så.....

Jag tycker nog som Noname här: fiskvalet är dåligt, den kan aldrig få rätt förutsättningar i ett så litet kar, speciellt med bara 2Kg inredning(för det va väl 1Kg LS+1Kg död"LS"). Tillfälligt eller karantän eller va det än må vara.

Så nu lennie får du sätta fart!!!!;-)

Upp med lite bilder på det nya, vi vill se paletten sträcka ut i 240liters-burken!!!

Så får jag naturligtvis hälsa dej välkommen till hobbyn, ta inte kritiken här personligt, alla vill hjälpa till!

INSTÄMMER! :kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan föresten också säga att jag idag har 10kg LS i 60 liters akvariumet.

Efter diskussionen här så förstod jag att jag måste ha mer och köpte det. Dem sista 2 kg LS köptes idag för ca 2 timmar sen.

Ska också beställa 10 kg till som kommer komma om ca 2 veckor.

Dem 10 kg kommer läggas i sumpen.

Så totalt kommer det vara 20kg LS.

På 100 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att folket här fortfarande vill hjälpa mig och ge mig råd.

Då jag lärt mig mycket av diskussionerna som finns på detta forum.

Samt kommer vara i behov av hjälp framöver.

// Lennie

Jag lovar dej Lennie, trots att jag oxo e ny, så kommer alla att hjälpa till!

Tråkigt att din tråd blev lite förstörd av det här men det kändes viktigt "att få säga sitt" för många.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du satsar på större! Men råd nummer 1 inom saltvatten: Lugn och fin, gör inget förhastat. Ta god tid på dig och planera ditt kar noga efter vilket typ av kar du vill ha. Stressa inte fram ett större kar bara för doris behöver större. Kunskap är det mest grundläggande, prylar kan man alltid köpa i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt underbar firre, speciellt när dom är små. Jag har 4st små och dom är så roliga tillsammans! Ser nästan ut som det är polisen som kommer när någon i karet gör något ovanligt.

Håll noga utkik efter vita prickar, några få som kommer och går är absolut ingen fara men fisken ska inte klia sig på stenar hela tiden eller uppträda stressad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du satsar på större! Men råd nummer 1 inom saltvatten: Lugn och fin, gör inget förhastat. Ta god tid på dig och planera ditt kar noga efter vilket typ av kar du vill ha. Stressa inte fram ett större kar bara för doris behöver större. Kunskap är det mest grundläggande, prylar kan man alltid köpa i efterhand.

lennie,

jag instämmer helt med ovanstående!

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan va kenta skickat pm idag,är det så lätt att dra in en mille i veckan,så man hinner sitta vid datan halva dan:skrattar:

välkommen i gänget lennie

:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...