Gå till innehåll

Mitt fösta saltvattenakvarium.


lennie

Rekommenderade inlägg

Hej Alla.

Jag är helt ny på saltvattenakvarium.

Satt igång mitt första idag.

Har en fisk i det.

Doris ifrån nemo filmen. Tyvärr så vet jag inte den riktiga namn.

Så ny är jag.

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som bor i Malmö som kan hjälpa mig med att komma igång rätt och kolla så att jag gjort alla saker rätt.

Någon som bor i Malmö och vill fungera som mentor?

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lennie,

Det är jättekul att du är intresserad av och vill börja med saltvatten. Vi gläds varje gång som hobbyn sprider sig. Samtidigt önskar jag att du hade läst på lite mer i nybörjartrådarna på forumet, alternativt läst i någon bok, innan du "startar upp" ditt akvarium. Du hittar flera trådar med beskrivningar på alla de steg som du behöver gå igenom INNAN du köper sin första fisk och slänger i den.

1. Som ett allra första steg behöver du bra och stabilt vatten (salthalt och temperatur)

2. Som ett andra steg behöver du en fungerande teknisk anläggning, som ett minimun cirkulation med ytavrinning och en fungerande skummare som kan rena vattnet från överskott på näringsämnen (proteiner).

3. Därefter brukar de allra flesta lägga i Levande Sten, både som biologisk rening och som bas att bygga revet på. Denna Levande Sten behöver "köras in" under en tid, kanske tre veckor beroende på varifrån stenen kommer, för att du ska få stabila nitrit- och nitratvärden i akvariet.

Först när detta ovan är gjort kan du fundera på att köpa in en enkel fisk att börja med.

Har du verkligen startat upp allt på en och samma dag, eller har du hunnit med stegen ovan först?

Idén att skaffa dig en mentor är mycket bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Kanske ett dumt inlägg att endast skriva det som jag skrev.

Jag köpte bara inte ett kar och slängde in en fisk och hoppades på att den skulle överleva.

Jag har läst några böcker och läst i detta forumet några månader nu.

Så lite koll har jag.

Det som jag startade upp idag var på ett litet kar.

Som jag ska ha för att lära mig och känna på det.

Jag har ett 60 liters kar.

I den har jag 1 kg levande sten. 1 kg död sten.

Sen har jag en sump på 45 liter med skummare.

Jag har inte ”kört” in saltet själv då detta tar upp till 45 dagar.

För ca 1 vecka sen köpte jag skummaren samt vattnet som jag behövde.

Det har sen stått igång i ca 1 vecka så att skummaren börjat fungera ordentligt.

Idag köpte jag min fösta saltvatten disk,

Jag tänkte faktisk vänta och endast slänga in levande sten idag och vänta några veckor med fisken.

Men i djuraffären sa dem att jag kan lika bra släng in en fisk samtidigt idag.

Och sambon var med så det blev som sagt doris ifrån filmen.

Just nu har jag 23,6 grader varmt i karen.

Vad jag har läst mig till så ska man ha mellan 25-28 grader.

Stämmer det?

Jag köpte även 20 liter nytt saltvatten idag som jag bytte ut ifrån vatten som är 1 vecka gammalt.

Några andra värden har jag inte kollar

Vilka värden är det som jag måste ha koll på?

Om allt går bra så har jag ett 240liters som jag idag har sötvatten fisk i.

Fiskarna i det lever redan på övertid.

Men när dem dör ut så kommer detta även att bli ett saltvatten akvarium.

Men jag börja i liten skalla för att se så att jag har koll på allt.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra,

Då hände inte allt på en och samma dag ändå :-)

1. Jag delar inte butikens syn på att lägga i LS och fisk samma dag. Det som kan hända är att stenen behöver "köras in" i ditt akvarium, vilket är en process som medför en period med nitrit och nitratvärden som kan vara skadliga för fisken. Detta behöver inte hända, men kan som sagt hända. Just nu kan du mest "hålla tummarna" för att din fisk kommer att må bra ändå. Nu är ju 1 kg LS verkligen inte mycket, så fisken klarar sig nog. Jag hakar mest upp mig på det principiellt felaktiga i ordningsföljden här.

2. Temperaturintervallen på 25-28 är helt ok. Se i "omröstningstrådarna" vilka temperaturer andra här på forumet har. Återigen, det hade varit bäst om du hade fixat detta innan du hade stoppat i något i karen. Vissa småsaker på LS kan dö i onödan med förhöjda kvävevärden som följd. Återigen, ingen katastrof, men ändå onödigt. Skaffa en doppvärmare om inte din belysning klarar att hålla värmen i akvariet.

3. Du behöver inte överdriva vattenbyten så här i början. Vattenbyten gör du av två skäl, antingen för att späda ut föroreningar (skapade av det levande livet i akvariet) eller för att tillföra nya spårämnen som blivit upptagna av koraller. Inget av detta händer i någon större utsträckning hos dig idag,l så håll dig lung med detta. Om däremot dina nitrit/nitrat-värden skulle sticka iväg måste du börja byta vatten.

4. De vattenvärden bu behöver ha koll på är kväve (helst både nitrit och nitrat) för att veta att stenen är inkörd och inte för med sig föroreningar, typ döda organismer som ruttnar. Sedan behöver du med tiden ha koll på PH och KH. Dessa värden är alltid bra i nytt vatten, men behöver kollas med tiden.

5. Ju fortare du kan uppgradera till ett större kar, desto bättre. Du kommer att finna att det är enklare att hålla stabila vattenvärden i ett större än ett mindre kar. Om jag vore dig skulle jag fundera på att ta 240-literskaret så snabbt som möjligt och ha 60-literskaret som sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite info om "Doris"

https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=84&Itemid=68

och

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=330

Akvarium på minst 200L och UVC är något av ett grundkrav för de flesta kirurger.

Har ju sett en del nano med kiruger i och jag har själv haft en 80L burk med en gul kirurg i så det funkar ju bevisligen. Han hade gott om plats trots att jag hade nått kilo mer än 1 av LS. Men en 60 litare kommer ju att bli full ganska snabbt.. Hade också satsat på den som sump tämligen omgående..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag vet dom kör med sånt,att man ska kunna köra igång direkt,vad kostade vattnet?

men ialla fall,jag skulle lämnat tillbaks fisken,köpt 6-7 kilo mera sten,och sedan låta det stå,samt mäta nitrat tills det kommer ner nära noll,tyvärr finns inga genvägar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sålde mina kirurger när de började vantrivas i mitt 250 (140 cm långt). Jag uppgraderade till 400 (150 långt) och tyckte det var meningslöst att sätta över dem dit då det bara var fråga om någon - några månader innan de växt ur det karet också.

Men hade jag varit handlare och fått in en kund som skall starta ett 60 liters i väntan på det stora som skall i gång om ett par månader hade jag också kunnat sälja en kirurg på 3-5 cm. Men efter ett år är den över 10 cm och efter två över 15 om den får utrymme.

Kommer vatten och sten ifrån samma system borde det inte bli frågan om några större invänjningsproblem.

Det är skillnad mot när man köper färsk LS eller sten som varit i ett kar som knappt matats de sista månaderna innan ägaren bestämt sig för att lägga ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet kostar 3kr/L på Zoo Giganten

Om det är fräscht vatten dvs inte har gått i nått kar så hade det klart vart en ide att köpa om man har ett nano och gör ett vattenbyte på 10l eller så i månaden.. Slippa köpa osmos, slabba med vatten och salt i dunkar osv.. Bara åka ner, fylla en dunk.. Pröjsa 30 spänn, hem och byta.. :) Låter ju smidigt värre.. Har de hemleverans ?.. Bor ett par mil ifrån.. Typ 30 eller så.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rena rama ockerpriserna!

Klovnfisken i Köpenhamn har samma priser för vatten, fast i DKK förstås (dvs. ännu dyrare i SEK). Så det är nog marknadspriset i Öresundsregionen. Ocker innebär att utnyttja någons trångmål. Marknadspris är det när köparen i lugn och ro kan överväga alternativ innan köpbeslut. Vi är nog alla medvetna om att "hemmakört" är billigast, men det finns ju en marknad för mindre priskänsliga kunder också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill göra ett tillrättaläggande till de råd jag gett till lennie tidigare i denna tråd, nämligen det som handlar om ordningsföljden att sätta upp ett akvarium.

Kenta på Zoogiganten har hört av sig till mig och berättat hur de arbetar. Genom att sälja paket bestående av inkört vatten och inkörd LS från ett och samma system är det möjligt att starta upp ett saltvattensakvarium "samma dag", även med fisk. Detta är ju naturligtvis en mycket bra möjlighet att starta upp en hobby från "dag 1", förutsatt naturligtvis att man har rätt utrustning i övrigt (t.ex. skummare) och nödvändiga kunskaper att sköta utrustningen och djuren. Det är roligt att det finns affärer som erbjuder denna möjlighet.

Jag vill med detta tillrättaläggande gratulera lennie till att så snabbt ha kommit in i hobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo

Jag tycker att dina tidigare inlägg var mycket proffsiga! Har därför väldigt lite förståelse över all uppståndelse som blivit och att du nu går ut och tillrättalägger dessa inlägg. Det här är ingen ny revolutionerande metod att starta upp ett saltvattensakvarium, att köpa/byta/tigga vatten till sitt nya kar har länge varit ett sätt att starta upp snabbare. Men det är inte här man bör lägga fokus, utan på fiskvalet! Fiskvalet är helt fel till detta akvarium och då spelar det ingen roll om stenen och vattnet kommer från samma butik! Här skulle man ha agerat proffsigt och istället föreslagit en mer passande fisk tycker jag. Helst EFTER att stenen (gärna mer än 1kg) introducerats. Kunden hade då haft tid på sig att upptäcka brister i sitt system ta reda på om tex vattentemperaturen behöver justeras.

Handlare behöver tjäna pengar för att fortsätta vara just handlare, och tyvärr tror jag det är få butiker där ute som inte passar på att slänga med en firre oxå. Att sälja sten och vatten är ju toppen, synd att man inte kan hålla tillbaka lite. Stress har nog skördat flest liv i denna hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo

Jag tycker att dina tidigare inlägg var mycket proffsiga! Har därför väldigt lite förståelse över all uppståndelse som blivit och att du nu går ut och tillrättalägger dessa inlägg. Det här är ingen ny revolutionerande metod att starta upp ett saltvattensakvarium, att köpa/byta/tigga vatten till sitt nya kar har länge varit ett sätt att starta upp snabbare. Men det är inte här man bör lägga fokus, utan på fiskvalet! Fiskvalet är helt fel till detta akvarium och då spelar det ingen roll om stenen och vattnet kommer från samma butik! Här skulle man ha agerat proffsigt och istället föreslagit en mer passande fisk tycker jag. Helst EFTER att stenen (gärna mer än 1kg) introducerats. Kunden hade då haft tid på sig att upptäcka brister i sitt system ta reda på om tex vattentemperaturen behöver justeras.

Handlare behöver tjäna pengar för att fortsätta vara just handlare, och tyvärr tror jag det är få butiker där ute som inte passar på att slänga med en firre oxå. Att sälja sten och vatten är ju toppen, synd att man inte kan hålla tillbaka lite. Stress har nog skördat flest liv i denna hobby.

Johnny,

Bra debatt. Låt oss hålla isär de olika komponenterna i inläggen. Mitt tillrättaläggande ovan gäller enbart frågan om hur länge man ska vänta med att lägga i levande saker efter att man lagt i LS. Inkörd LS tillsammans med inkört vatten är en annan sak än nytt vatten. Det var också det som meddelandeväxlingen med handlaren handlade om.

Vad gäller själva fiskvalet (dvs huruvida hepatus är lämplig eller inte i detta fall) har jag inte uttalat mig hittills, eftersom jag inte tycker jag vet tillräckligt mycket om just den saken. Det är därför bra att du och andra kan bidra med synpunkter här. Handlaren har inte bemött kritiken om fiskvalet, så därför är det fortfarande era ord som gäller i denna sak :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...