Gå till innehåll

Fråga ang levande sten.


lennie

Rekommenderade inlägg

Hej

Lite olika anledningar.

Men mitt akvarium är inte så stort än.

Har endast ett 60 liters akvarium som jag börjat ”leka” med.

Ska snart dra igång mitt 240 liters akvarium också.

Min sump har jag ställt i ett annat rum för att få bort ljudet ifrån det.

I framtiden så ska det lila akvariumet stå i sovrummet och det stora i vardagsrummet är det tänkt.

Men om jag lägger levande sten i detta mörka akvarium (sump)

Den kommer fortfarande göra sitt jobb. Så det finns inga nackdelar med att ha den mörkt?

Är kalkalger något som jag vill ha växande i akvariumet eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För stenen som sådan är det ingen nackdel, Det kan till och med vara en fördel att ha sten i sumpen där smådjur kan växa till sig utan att riskera att bli uppätna, för att sen skjöljas ut och bli fiskfoder.

Men du har väl sten i huvudkaret med? fiskar behöver gömställen för att trivas. Och många fiskar är direkt beroende av att äta smådjuren som lever runt stenen tex mandariner och pincetter, mm.

Ja, kalkalger är dom enda algerna man vill ha. Dom är ett tydligt tecken på ett friskt och välfungerande kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har jag endast en fisk.

Palett Kirurg

Och han får bo där ett tag själv innan jag anser allt vara 100% ok för att sätta ner fler fiskar.

Det finns även en koral där. Men den vet jag inte vad den heter.

Och jag tror inte den trivs heller.

Jag har inte fixat till belysningen speciellt bra än.

Sen finns det 3 kg död steg där. Samt en gammal fyr som är gjort i steg. Och i den brukar fisken gömma sig. Ibland tar han en runda runt akvariumet. Till min katt ställer sig och tittar på fisken. Då simmar han in och gömmer sig i fyren.

Just nu har jag endast 1kg levande sten. Jag vet att den är för lite. Det skulle kommit mer idag. Men ett bil problem gjorde att jag inte kunde ta mig ut till zoo giganden i Lomma.

Någon som vet en affär i malmö som säljer saltvatten saker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde förr ett s.k. mörkerfilter som bestod av L.S. i totalt mörker. Teorin med det var att ha en bra denitrifikationsprocess där. Jag har numera ersatt det med ett A.C. nitratfilter som är effektivare och tar mindre plats. Mitt mörkerfilter fungerade dock också bra. Så om man inte får plats i huvudburken är det t.o.m. en fördel att ha lite LS mörkt tycker jag. Inte som ersättning till sten i akvariet utan som komplement.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har jag endast en fisk.

Palett Kirurg

Och han får bo där ett tag själv innan jag anser allt vara 100% ok för att sätta ner fler fiskar.

Det finns även en koral där. Men den vet jag inte vad den heter.

Och jag tror inte den trivs heller.

Jag har inte fixat till belysningen speciellt bra än.

Sen finns det 3 kg död steg där. Samt en gammal fyr som är gjort i steg. Och i den brukar fisken gömma sig. Ibland tar han en runda runt akvariumet. Till min katt ställer sig och tittar på fisken. Då simmar han in och gömmer sig i fyren.

Just nu har jag endast 1kg levande sten. Jag vet att den är för lite. Det skulle kommit mer idag. Men ett bil problem gjorde att jag inte kunde ta mig ut till zoo giganden i Lomma.

Någon som vet en affär i malmö som säljer saltvatten saker?

Du får ta taxi till Lomma ;)

En hepatus i ett 60liters kar med 1 kg LS låter inte bra..

Well well.. nu handlade det inte fisken utan om sumpen:

Kan du inte sätta en lysramp över sumpen så är problemet löst? Då kan du även odla calerpa och skörda till kirurgen ibland.

Lycka till och glöm inte att läsa allt du kommer över i saltväg:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag vetat vad jag vet om fisk nu så hade jag inte köpt den sorten.

Men som nybörjare får man lite på vad dem säger i butiken.

Men det är bara att läsa på mer till val av nästa fisk där det är dags.

Men se det så här.

Om 6 månader väntar ett 240 liters akvarium till honom.

Och med tanka på akvariumet som han satt i innan jag köpte honom så måste detta vara hilton hotel för honom.

Du skrev odla calerpa?

Vad krävs för att odla det.

Med andra ord. Hur går man?

Belysningen till sumpen. Funkar det med ett standard lysrör som används till sötvatten fiskar?

Har ett sådan liggande på hyllan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan mycket väl funka med LS i mörker, har man detta så skapas en massa svampar som är filtrerare som i sin tur "renar" vattnet. Skall du ändå ha sumpen en annan stanns varför ej göra detta större så får du upp vatten volymen.

Tråkigt att de olika butikerna ej kommer med bättre förlsag och "lurar" på en nybörjare denna fisk. Tycker verkligen inte att denna fisk hör hemma i ett sådan litet akvarium

Hur stor är din Hepatus??

Calulerpa tycker jag inte alls om som nybörjare skall tänka på lite att läsa på och massa jobb. Calulerpa behöver ljus och skördas ofta och så sätt få bort "skiten" som växer med den. sköter man den ej rätt så kan hela systemet haverera med död i karet

Vad är det för ljus du har liggande på hyllan och kan tänkas belysa sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående caulerpa så menar jag inte ett fullt refugium som reningsverk utan någon enstaka sten med caulerpa på. När stenen ät täckt av alger så över med den till huvudkaret och kirurgen får en festmåltid. När algerna är slut så tillbaka med den i sumpen och det får växa ut ny i lugn och ro. Caulerpa växer utmärt med endast lite belysning (dock långsamt). Ska man utnyttja caulerpan som rening så är det en annan femma. Då är det kraftig belysning som gäller för att den ska växa så fort som möjligt och ta upp skiten i vattnet. Missar man att skörda och algen får för sig att dö så har men stora problem (ville bara klargöra).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...