hundben Postat 13 november 2016 Postat 13 november 2016 Hej Hur många håller på med mjukkoraller? Tycker det verkar vara stenkoraller som hägrar mest i karen o speciellt dom som har lite större akvarium. Bilder på akvarium med mjukkoraller skulle vara roligt att se. Själv gillar jag mest mjukkoraller. Gorgonia vilken kategori tillhör den? Den gillar jag starkt Finns här någon med gorgonia? Citera
Petter N Postat 14 november 2016 Postat 14 november 2016 (ändrat) Jag har mest mjuka koraller i mitt akvarium. Ändrat 14 november 2016 av Petter N Citera
addo Postat 14 november 2016 Postat 14 november 2016 Gorgonior är mjukkoraller, kolla innan du köper så det är en fotosyntetisk sort, det säljs en del asymbiotiska och dom är mer eller mindre omöjliga i akvarium. Citera
runstenen Postat 14 november 2016 Postat 14 november 2016 42 minuter sedan, addo sa: Gorgonior är mjukkoraller, kolla innan du köper så det är en fotosyntetisk sort, det säljs en del asymbiotiska och dom är mer eller mindre omöjliga i akvarium. Dessa icke fotosyntetiska koraller brukar kallas NPS koraller ( Non Photosynthetic Corals ) tror jag Citera
addo Postat 14 november 2016 Postat 14 november 2016 Kärt barn har många namn. Asymbiotiska syftar på att dom inte är beroende av symbios med zooxantheller , Men namnen är lite missvisande då många koraller av den typen har zooxantheller men inte tillräckligt för att klara sig utan mat. Citera
runstenen Postat 14 november 2016 Postat 14 november 2016 Precis. Dom jag syftar på tar BARA upp näringen från mat, dvs inget från fotosyntes. Ofta djup/grottlevande arter. Och som du skrev svåra som fan att hålla i akvarium. Citera
Christian J Postat 5 mars 2017 Postat 5 mars 2017 On 2016-11-13 at 9:24 PM, hundben said: Tycker det verkar vara stenkoraller som hägrar mest i karen o speciellt dom som har lite större akvarium. Ja man ser knappt några mjukkoraller i butikerna numera, det är bara otaliga varianter av Acropora. För 20 år sedan var det tvärtom, då fanns det nästan bara LPS, mjukkoraller, skivanemoner och kolonianemoner. Quote Gorgonia vilken kategori tillhör den? Förr räknades gorgonier som en egen ordning vid sidan av stenkoraller och mjukkoraller, men numera verkar de vara en underordning av mjukkoraller. 1 Citera
Christian J Postat 5 mars 2017 Postat 5 mars 2017 On 2016-11-14 at 11:13 AM, addo said: Gorgonior är mjukkoraller, kolla innan du köper så det är en fotosyntetisk sort, det säljs en del asymbiotiska och dom är mer eller mindre omöjliga i akvarium. Det verkar vara vanligast med zooxantheller i arter från Karibiska havet. Citera
Strom Postat 5 mars 2017 Postat 5 mars 2017 Jag har mestadels mjukkorall även om jag på senare tid samlar på mig lite fler sps för som jag tycker är snygga. Behåller dock mina mjukisar och byter när de växer sig för stora/många. Bilder kan du se här: Kommer komma upp fler bilder inom kort! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.