Nelli Postat 28 november 2016 Postat 28 november 2016 Hej, har köpt en anemon med krabban och den lyser så fint på natten så vill hitta fler liknande men måste veta namnet:) Behöver lite hjälp med identifiering:) Tack på förhand! 1 Citera
Nelli Postat 29 november 2016 Författare Postat 29 november 2016 (ändrat) det förstår jag väl:) men det hjälper inte med att söka likadan. har fler BTA men den lyser otroligt starkt på natten. Ändrat 29 november 2016 av Nelli Citera
Ouscazz Postat 29 november 2016 Postat 29 november 2016 (ändrat) Entacmaea Quadricolor - Bubble Tip Anemone - BTA. Finns inget annat namn. Ändrat 29 november 2016 av Ouscazz Länk Citera
stigigemla Postat 29 november 2016 Postat 29 november 2016 Alla BTA är Entacmea quadricolor. Sedan kan det finnas olika handelsnamn på olika färgformer men de brukar inte användas i Sverige. Här får man säga "röd", "röda tentakler med grön botten" eller "grön " eller någon annan färgkombination. Tydligen har du fått tag i en variant som fluorescerar bra. Var rädd om den. Det finns säkert många som vill ha när den delat sig. Citera
Ouscazz Postat 29 november 2016 Postat 29 november 2016 Svårt att se på bilden, men den ser väldigt transparent ut. Kan du ta ett foto på anemonen när allt vitt ljus är tänt i akvariet? Citera
Nelli Postat 29 november 2016 Författare Postat 29 november 2016 den lyser starkare än andra även under dagtid:) hade kommit för att köpa en porslin krabba egentligen men upptäckte på plats att den har en host anemon, som satt på sin host sten:) så köpte hela kalaset:) Citera
Nelli Postat 29 november 2016 Författare Postat 29 november 2016 (ändrat) Ändrat 29 november 2016 av Nelli Citera
Nelli Postat 29 november 2016 Författare Postat 29 november 2016 (ändrat) tack allihopa! med hjälp av länken hittat jag - det är "Rainbow rose". ska isf vänta tills den bestämmer att föröka sig:) kan man motivera den till delning, utan misshandel? https://goo.gl/images/VaJQqu Ändrat 29 november 2016 av Nelli Citera
Ouscazz Postat 29 november 2016 Postat 29 november 2016 Om den trivs väl kommer den att växa och så småningom dela sig. När det sker är omöjligt att säga, det kan handla om veckor, månader...Jag skulle vara försiktig med ljuset på den där eftersom jag tror att den är blekt. Om det är så behöver den långsamt bygga på sina zooxanthaeller och den kommer att mörkna. Ge den lite mat då och då så kan det gå fortare. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Citera
Nelli Postat 29 november 2016 Författare Postat 29 november 2016 den äter jättebra:) bläckfisk och räkor försvinner direkt:) Citera
Ouscazz Postat 29 november 2016 Postat 29 november 2016 De brukar äta bra. Var försiktig så att du inte smutsar ner vattnet med för mycket mat. Min BTA får mat 1-2 gånger per månad.Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Citera
Nelli Postat 30 november 2016 Författare Postat 30 november 2016 mina får en gng per vecka med bara liten bit, tredjedel av räcka eller liknande 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.