Gå till innehåll

Högt dKH-värde pga kalkvatten?


Christian J

Rekommenderade inlägg

5 hours ago, jonasroman said:

Skälet istället att alkalinitet sjunker när nitrifikationsbakterier arbetar är att de frisätter vätejoner när dom skall oxidera ammonium.

Hur mycket påverkas detta av en ATS eller andra alger, om de tar upp ammoniumet innan bakterierna hinner göra det? Jag är nyfiken eftersom mitt karantänsakvarium ligger stabilt(?) på 7dKH utan några tillsatser eller vattenbyten det senaste året. Däremot innehåller det LS och väldigt mycket alger, och jag matar bara (försiktigt) när jag har fisk i karantän vilket kan gå månader emellan.
 

Quote

 

På samma sätt ökar alkaliniteten när denitrifikationsbakterier skall reducera nitrat. Då konsumera de vätejoner.  Det produceras dock mer vätejoner om en ammoniummolekyl skall oxideras än vad det tillförs H joner om en nitratmolekyl skall reduceras 

 

Det vill säga:  om nitrifikation och denitrifikation går lika snabbt får vi ändå en nettosänkning av Alkaliniteten!

 

Sker sänkningen i ungefär samma storleksordning som om det inte hade förekommit denitrifikaktion (fast det gör det väl alltid i moderna akvarier, så frågan kanske är akademisk)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Stannar du på 7.0dKH  utan att göra några åtgärder så har du säkert en balans mellan nitrifikation och denitrifikation samt dessutom kanske lite upplösning av bottensubstratet det vill säga en långsam naturlig kalkrektor. 

Naturen fungerar ju så , den har landat på ca 7  i kH just på grund av jämvikt mellan luftens koldioxid och de biologiska processerna i havet samt mängden kalk. Det är oerhört komplicerat att matematiskt föra i bevis  varför havets Alkalinitet just ligger på 7, men det går naturligtvis. 

 

 Nej jag tror inte att ett algrefugium påverkar alkalinitet indirekt på det sätt du frågar.  Generellt så tror jag grundregel håller:  att alger vid sin fotosyntes påverkar inte Alkalinitet så heller ej ett ATS. 

 

Mvh

 

jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...