Zigmund Postat 2 december 2016 Postat 2 december 2016 (ändrat) https://saltvattensguiden.se/topic/44725-fredrik-1400l/?page=1 Gammla karet revs . 250*80*70 Nya karet får måtten : 360*80*70 Ändrat 2 december 2016 av Zigmund 2 Citera
Zigmund Postat 2 december 2016 Författare Postat 2 december 2016 (ändrat) Alla koraller+fiskar fick flytta till tillfälliga akvarium Ändrat 2 december 2016 av Zigmund Citera
Zigmund Postat 2 december 2016 Författare Postat 2 december 2016 Gjutning platta+flyta så golvet vart helt rakt . 1 Citera
Zigmund Postat 2 december 2016 Författare Postat 2 december 2016 Bänkbygge +limmning av kar . Vart väldigt tight måla bakgrund svart 2 Citera
Zigmund Postat 2 december 2016 Författare Postat 2 december 2016 Fyllning +överflytt av en del koraller . 2 Citera
Zigmund Postat 2 december 2016 Författare Postat 2 december 2016 Efter ca:6månader så funkar karet bra 12 Citera
Zigmund Postat 2 december 2016 Författare Postat 2 december 2016 Teknik : Belysning : 2st ati sunpower 8*80w + 2st ati sunpower 4*80w så totalt 24st 80w Skummare : deltec sc 3070 Cirkulation : 4st rw20 +2st rw15 +12 000l returpump kalkreaktor : deltec pf601 , håller på och kopplar 1 en till ,då denna går 24/7 och jag får tillsätta lite manuellt Refugium på ca:150l Kör även lite kol+fosfatremover ,ca 5dl av varje som byts var 3e månad. 1 Citera
Conjor Postat 2 december 2016 Postat 2 december 2016 Makalöst vilken bred snyggt nästan lika stort som min lägenhet 1 Citera
nike83 Postat 2 december 2016 Postat 2 december 2016 wow vilken storlek och snyggt! kan du snorkla i karet? 1 Citera
Zigmund Postat 2 december 2016 Författare Postat 2 december 2016 44 minuter sedan, nike83 sa: wow vilken storlek och snyggt! kan du snorkla i karet? hehe ,nej var det som vart problemet när det stod färdigt Att flytta på en korall eller något enkelt vart ett jättejobb då jag byggt det så man ska stå och se in , ca:1,85 högt, så är ett jätteprojekt att röra något i karet Fraggkar där jag har acans och zoas. 1 Citera
Stefan molin Postat 2 december 2016 Postat 2 december 2016 Hej Fredrik , kul att se det ihopsatt igen och inte ner kapat , Mvh Stefan 1 Citera
Purre Postat 2 december 2016 Postat 2 december 2016 Mycket fint och mäktigt Fredrik. Måste ta en tripp till Västerås, för ett besök, framöver. Mvh Per 1 Citera
Willson Postat 2 december 2016 Postat 2 december 2016 1 timme sedan, Zigmund sa: hehe ,nej var det som vart problemet när det stod färdigt Att flytta på en korall eller något enkelt vart ett jättejobb då jag byggt det så man ska stå och se in , ca:1,85 högt, så är ett jätteprojekt att röra något i karet Fraggkar där jag har acans och zoas. Bättre än många akvariebutiker.....imponerad...... 1 Citera
BatmanGefle Postat 2 december 2016 Postat 2 december 2016 Slap me in the face and call me Nancy!!! Det där karet skulle jag vilja se i verkligheten!!Köper gärna lite fraggar av dig i framtiden. Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
Martin B Postat 2 december 2016 Postat 2 december 2016 Otroligt imponerande, jag ska följa med stor intresse. 1 Citera
Zigmund Postat 3 december 2016 Författare Postat 3 december 2016 Lite blandade korallbilder . Bedrövliga kort men tagna med telefon,bättre än inga kort iallafall 1 Citera
Zigmund Postat 3 december 2016 Författare Postat 3 december 2016 22 timmar sedan, Stefan molin sa: Hej Fredrik , kul att se det ihopsatt igen och inte ner kapat , Mvh Stefan ja absolut Tur man är tidsoptimist , hade någon berättat hur mycket jobb det var hade jag aldrig startat det här projektet ca:150 rakblad , tid vet jag inte riktigt men 50-80 timmar tog det nog rengöra glaset , och väldigt krångligt då det krävdes 2-3 man varje gång man ska flytta en glasskiva 1 Citera
Zigmund Postat 3 december 2016 Författare Postat 3 december 2016 20 timmar sedan, BatmanGefle sa: Slap me in the face and call me Nancy!!! Det där karet skulle jag vilja se i verkligheten!! Köper gärna lite fraggar av dig i framtiden. Skickat från min iPhone med Tapatalk Har du vägarna förbi västerås är det bara titta in . Citera
Zigmund Postat 3 december 2016 Författare Postat 3 december 2016 22 timmar sedan, Purre sa: Mycket fint och mäktigt Fredrik. Måste ta en tripp till Västerås, för ett besök, framöver. Mvh Per det får vi ordna ,jag måste förbi linköping och titta också . Ser ut som du fått riktigt bra ordning på karet 1 Citera
Purre Postat 3 december 2016 Postat 3 december 2016 1 timme sedan, Zigmund sa: det får vi ordna ,jag måste förbi linköping och titta också . Ser ut som du fått riktigt bra ordning på karet Du är alltid välkommen Fredrik. Ja det tuffar på bra nu i karet 1 Citera
Stefan molin Postat 4 december 2016 Postat 4 december 2016 Hej Fredrik , tidsoptimist är de flesta , men att sälja in idén till sambon är det svåra , antar att det blev lika dyrt som karet , med tanke på att karet stod på 5e våningen och glasen skulle ut genom en balkong , och lyftas ner med kran bil , han som skulle ha karet , jag vet när jag var där med bänken fråga hans sambo vad som pågick , han hade väl inte sagt hela sanningen , han hade väl sagt något i stil med att det blir som mitt gamla Deltec 400l , hon blev vansinnig men hon höll masken medans vi var där , det stod nog inte mer än 6-7 månader innan det skulle ut , så att inte muta sambon kan bli en otroligt dyr historia , I mitt fall var det frugan som fråga ,du ska inte ha ett litet salt kar igen , jag som aldrig aldrig aldrig skulle ha salt igen , men nu står det ett litet kar i köket och naturligt vis kollar man efter det perfekta karet , men en fråga , jag antar att karet står i källaren ? eller om du ha betong platta ? klarar karet ett fel där allt som inte kan gå fel händer ? eller har du satt brytare i varje sump typ ,https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-nc-p36037 En kompis hade en mal i ett 300x100x70 cm kar i gillestugan ,som var ganska nyrenoverad , en morgon när han kom ner fanns det inget vatten i karet , det hade släppt ett rör och han hade 2000l vatten på nylagt klick golv i hela källaren , Jag utgår ifrån att du har samma rördragning i ytavriningen som du fick med, En kompis med sitt 1100l kar gjorde missen med att ha ett rör som gick ner i botten för att renblåsa under stenen , och det styrdes med en manuell kran , och han hade inte borrat röret under ytan , hans försvar var att det kan aldrig hända nåt ,utloppet går ut vid ytan , det funkade ända tills han hade sin systers barn var där , dom tyckte att det var jätte kul att vrida på alla kranar ,det plaskade så kul , han är i Göteborg och jobbar och hans farsa ska sätta upp en ytter lampa , när han bryter strömmen , backspolar det , när jag kom dit var det ca 10 cm vatten kvar i karet , och inget gick att starta för att det hade sprutat saltvatten över elen så alla säkringar gick , så allt som inte kan hända händer , Många kanske tycker jag är lite underlig gubbe som påpekar tex att de fattas en slangklämma där , en kran utan propp där , en metallhalogen för nära mittenstaget , ett 540 i 8mm glas med bara ett mittstag som förstärkning , det är inte 60x60 när staget smäller av det ,är 60x80 eller att man sätter ett snöre i verktyg runt handleden när man skruvar upp belysningen , det är många som smällt det nya karet på det viset , oj ,det här blev mycket och frugan har nog rätt att jag blivit en grinig gammal gubbe ,men jag får bjuda på det Mvh Stefan 1 Citera
Zigmund Postat 4 december 2016 Författare Postat 4 december 2016 Betong , 1huvudrör ,1som tar 1% och 1 extra nödrör .så lagt till ett extra nödrör Men vägen fram är ju oftast den roliga biten , så finns tankar på andra lösningar. Citera
Stefan molin Postat 4 december 2016 Postat 4 december 2016 Hej Fredrik , då är det akvariet säkert ,om inte jag mins fel så är det galler på huvudröret ner från ytavriningen , och då kan aldrig anemoner turbosniglar och sjöborrar fastna , För att säkra alla sumpar och vatten på fyllning behöver du ,ett rälä med 12v spole 11polig sockel , 220v på relät https://www.proswede.nu/product.html/rela-trp6934-12v-ac?category_id=102 En 12 näta adepter , https://www.google.se/search?q=nätadapter+12v+2a&espv=2&biw=1366&bih=662&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiN24Ss3drQAhVIAZoKHVNbBvAQ_AUIBigB Ett gäng nivå brytare https://www.google.se/search?q=nivåbrytare&espv=2&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjJkvi53NrQAhWjDZoKHQszAmkQsAQIMw#imgrc=4GmYat6--pBdLM%3A Om du kopplar allt i en slinga så att relät är i dragläge hela tiden med nätadeptern , om någon nivåvakt bryter , tex för att påfyllningen hänger sig eller att det blir stopp i någon av pumparna från fragg karet eller refugiumet , då bryts strömmen till dom pumpar du vill stänga av även skummaren ,och du måste göra en manuell återställning , Och du kan även ha en egen slinga med brytare till skummaren så att den inte startar när nivån är för hög i sumpen , om skummaren startar efter ett ström avbrott så skummar den över och det som är i koppen rinner ner i sumpen då skenar skummaren och det kommer att skvätta vatten i hela sump skåpet , det fins inget som är värre än saltstänk i sumpskåpet , det kan förstör all elektronik på ganska kort tid , och de flesta i dag har sin akvaredatorer och styrningar för tusentals kronor på det sämsta stället i hela bostaden , i sumpskåpet Detta är en billig och säker lösning , Mvh Stefan Citera
BatmanGefle Postat 23 maj 2017 Postat 23 maj 2017 On 2016-12-03 at 17:07, Zigmund sa: Har du vägarna förbi västerås är det bara titta in . Det var inte igår det här, men torsdag-fredag denna vecka (25-26/5) är jag i Västerås. Skulle man kunna få komma förbi på en snabb titt? //Martin Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.